Jeg har i dag bestilt meg en SAS EuroBonus reise med flyselskapet Lufthansa. Dette dukket opp som en last-minute-change, og vipps var det ledige seter i Lufthansa First Class både til og fra Chicago (ORD). Jeg sitter på en PNR som betyr Passenger Name Record, altså en bestilling, men jeg har enda ikke noen billett, eller «e-ticket».
Bakgrunnen startet i ettermiddag. Jeg har alltid en «føler» ute for Lufthansa First Class hvor og når et ledig sete eller to kan dukke opp. Kanskje verdens beste First Class tilbud. Det er ikke ofte «Kiwi» folket får tilgang til dette.
For å gjøre dette veldig enkelt. En tur-retur reise med Lufthansa mellom Oslo og Chicago, USA ser følgende ut prismessig.
Altså på en «rabattert» billett koster denne turen over 75 000 NOK tur-retur. Er du sen med bestillingen, nærmer vi oss nesten prisen av den aller minste el-bilen eller NOK 100K. Når det er sagt, det er ikke penger jeg kan betale for en tur til Mafia byen, eller tør bruke…
Men hvordan ser dette ut på en EuroBonus tur?
Alle mine poeng er stort sett opptjent ved kjøp av bleier, øl og matvarer til vår husholdning. Hver eneste dag jeg handler dagligvarer tjener jeg Trumf-poeng, som jeg igjen konverterer til SAS EuroBonus poeng. Jeg har allerede skrevet om at Egon Restauranter bekrefter medlemskap i SAS EuroBonus.
Turen med Lufthansa tur-retur krever 150K EuroBonus poeng. Men hva betaler SAS til Lufthansa?
EuroBonus – system upgrade
SAS EuroBonus varslet at de skulle oppgradere sine systemer i helgen mellom 12-15. mai 2017.
Vel den første meldingen jeg fikk fra konsulenten hos hos EuroBonus var at avgiftene ville ligge mellom 3 000 – 3 500 NOK. Jeg prøver alltid å følge reservasjonsprossessen. Dette var min «første-screen-shot».
Det er altså et forhold mellom pris, poeng og avgifter?
Uten å være professor i matematikk, betaler SAS 20% av standard pris i dette tilfellet. Nå som selskapene har redusert sin-code share avtale på MUC og FRA, håper jeg ikke jeg får problemer.