I slutten av mai opplevde British Airways (BA) et verdensomspennende IT-brudd, noe som tvang selskapet til å avbryte mer enn 700 flyvninger fra London Heathrow og London Gatwick.
Det har senere visst seg at mer enn 75 000 passasjerer ble rammet, og fikk helt eller delvis ødelagt deres reiseplaner. Datatrøbbelet var forårsaket av at en underentreprenør utilsiktet hadde slått av en strømforsyning. Nå kjenner vi det økonomiske omfanget av skaden.
Ifølge Reuters sa Willie Walsh, administrerende direktør i BAs morselskap International Airlines Group (IAG), på selskapets årlige generalforsamling i Madrid, Spania at IT-bruddet kan koste British Airways rundt 80 millioner pund, eller 866 millioner kroner. Estimatet på 80 millioner pund er bare en innledende vurdering også, slik at summen kan stige ytterligere.
Kan koste British Airways mer
Willie Walsh sa at selskapet undersøker hva som skjedde og sa også at det ikke var knyttet til BAs kostnadsbesparende tiltak. Etter det massive IT-bruddet stod BA også i dag ovenfor flere problemer da et bagasjesystem ved Londons Heathrow (LHR) feilet. Som et resultat måtte tusenvis av passasjerer forlate flyplassen uten sin innsjekkede baggasje i løpet av de travle morgentimene.
IAG eier også Aer Lingus, Vueling, Iberia og LEVEL.
British Airways er Storbritannias største flyselskap, og et av de største i Europa. Det er det flyselskapet som har flest flyvninger mellom det europeiske og amerikanske kontinent.
British Airways opererer også flygninger i Norge. Selskapet har ruter fra Oslo lufthavn, Gardermoen og Bergen lufthavn, Flesland til London Heathrow lufthavn.