Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) har valgt å føre tilsyn etter klagestorm.
Da flyselskapet SAS lanserte nye nettsider i mars, ble flyselskapet møtt med klagestorm fra kunder på Facebook og andre sosiale-medier.
Flyselskapet innrømmet at nettsidene, som skulle være moderne og laste raskt, ikke fungerer optimalt, og at de jobbet med å løse problemene. Flere kunder har gitt uttrykk for at det nesten er umulig å bestille billetter og at man hele tiden mottar feilmeldinger.
Les også: Nye nett sider skaper kundestorm mot SAS
Nå har Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) valgt å varsle tilsyn etter en rekke reaksjoner fra ulike organisasjoner, skriver Aftenposten.
DIFI varsler tilsyn
DIFI skriver i varselet at de fører tilsyn «for å kontrollere om SAS nettsider følger lovkravene til universell uforming av IKT».
– Dette gjelder blant annet eldre, kunder med dysleksi, kunder med nedsatt syn eller med norsk som andrespråk. Det å reise er en stor del av hverdagen til alle innbyggere. SAS er et av de største flyselskapene i landet og har flere tusen kunder daglig. Det er viktig at deres nettside og bestillingsprosesser fungerer for alle, sier Malin Rygg, leder for DIFIs tilsyn, til Aftenposten.
Etter DIFI er ferdig med sine undersøkelser, vil de presentere resultatet for SAS. Om ikke SAS etterkommer DIFIs forslag til forbedringer, kan flyselskapet i verste fall bli bøtelagt.
– Hvor store slike bøter kan bli, kan jeg ikke svare på. Vi har til nå ikke vært nødt til å ilegge bøter mot noen ennå, sier Rygg til Aftenposten.