Boeing og US Air Force bekrefter i en rapport at de forhandler om kontrahering av to Boeing 747-8. Flyene var tidligere solgt til det konkursrammede Russiske flyselskapet Transaero. Planen er å benytte flyene som erstatning for Air Force One, POTUS (President of the United States) privat fly.
Før Donald Trump ble tatt i ed i januar, kritiserte han kostnadsbruken i Presidential Aircraft Recapitalization-program, som tilsynelatende førte til forhandlingene.
Defence One rapporterte den 1. august at US Air Force og Boeing forhandler om to 747-8s som for øyeblikket blir lagret i Sør-California Logistics Airport i Victorville, California. De var bestilt av selskapet Transaero, som innstilte driften i oktober 2015.
«Vi er i sluttfasen av koordineringen for å kjøpe to kommersielle 747-8-fly, og vil inngå en kontrakt veldig snarlig,» sa Air Force-talskvinnen Ann Stefanek i en uttalelse som bekrefter rapporten.
Boeing utstedte følgende uttalelse: «Vi arbeider fortsatt med en avtale for å overlevere to 747-8s til Luftforsvaret (US Air Force). Denne avtalen er fokusert på å gi en stor verdi for Air Force og den beste prisen for skattebetalerene. »
Air Force One
Det Amerikanske luftforsvaret (USAF) drifter for tiden to modifiserte Boeing 747-200Bs, betegnet som VC-25As, når de transporterer Presidenten. I januar 2015 valgte USAF Boeing 747-8 til å overta funksjonen som den nye Air Force One under Presidential Aircraft Recapitalization Program.
Som President valgt i desember, ringte POTUS til Boeing for å kansellere bestillingen. På meldingstjenesten Twitter, tvitret han at kostnadene var «ute av kontroll». Trump hevdet at programmet ville koste skattebetalerne «mer enn 4 milliarder dollar». Faktakontroll-nettstedet PolitiFact har i etterkant estimert at utvikling, testing og byggingen av to meget modifiserte President 747-8s ville koste USD 3,73 milliarder i en periode på 12 år.
Listeprisen på en Boeing 747-8 er USD 387 millioner dollar ifølge produsenten. I sitt budsjettforslag for skatteåret 2018 har Luftforsvaret anmodet om USD 434 millioner til forskning, utvikling, test og evaluering av nye President fly. Luftforsvaret har søkt om USD 3,1 milliarder i tilskudd i perioden til 2022.