Flyselskap

Behovet for nye piloter gjør at Singapore Airlines åpner en skole til

Behovet for nye

Singapore Airlines etablerer ytterligere en pilotskole, da selskapet ønsker å utvide selskapets inntekter. Samtidig ønsker selskapet å forankre Singapores posisjon som et senter for luftfartstrening i regionen.

Planen er å samarbeide med CAE Inc. – en verdens omspennende leverandør av luftfarts-opplæring- for å etablere et nytt treningssenter i en joint-venture avtale. Det kunngjorde selskapet fredag. Senteret som er planlagt til å åpne allerede senere i år, vil drives fra det nåværende Singapore Airlines Training Center nær Changi Airport.

Senteret vil i begynnelsen tilby simulatortrening for Boeing-flytyper for å dekke SIAs treningsbehov, samt behovene til andre selskaper i området. SIA vil overføre alle selskapets fire flysimulatorer til det nye joint-venture selskapet, mens ytterligere treningsutstyr til CAE-bygget vil bli anskaffet gradvis.

I april 2016 åpnet SIA sin første pilotskole på Seletar Aerospace Park, i et joint venture med flyselskapet Airbus. Når det er fullt operativt i 2019 vil anlegget på 9 250 m² være Airbus største treningssenter.

Med den høye økonomiske veksten som forventes i Asia- og Stillehavsområdet, er etterspørselen for lufttransport høy i de kommende tiårene.

Behovet for nye piloter skyldes reise-boom

I en rapport i juni sa CAE – i sin første slik prognose – at det vil være behov for opptil 255 000 nye piloter i løpet av det kommende tiåret, for å underbygge en forventet dobling i størrelsen på den kommersielle luftfartsindustrien.

Singapore, som forventer etterspørselen, er opptatt av å utvide sine opplæringsfasiliteter for luftfart. Da Seletar Aerospace Park ble planlagt, ble pilot-opplæring identifisert som en av de viktigste sektorene for fremtidig vekst. Dette kommer i tillegg til de tradisjonelle vedlikeholds- og reparasjonstjenestene for fly.

Singapore, med sine omfattende flyforbindelser som gjør det lett tilgjengelig, er godt plassert for å være et regionalt treningshub, sa analytikere. Mens land som Kina også har pilotopplæringsskoler, leverer de primært til lokal markedet.