Airbus A380 hadde sin første kommersielle flytur 25. oktober 2007. Det var på Singapore Airlines-ruten mellom Singapore og Sydney, Australia. Det var for cirka tiår siden da mange av oss trodde at A380 ville vokse enormt i popularitet og bli et av de mest populære flyene i luften, gitt den økende etterspørselen etter globale reiser.
Dessverre har ikke kartet stemt like bra med terrenget. I stedet er A380-programmet i ferd med å avviklet hos Airbus i Tolouse. Mens flyet som har de laveste driftskostnaden for hvert kommersielt fly, er problemet at det bare ikke er mange markeder hvor dette flyet gir mening. Med andre ord, mens driftskostnadene er lavere, må de også selge billetter billigere for å fylle alle setene.
Forretningsreisende forlanger mange og hyppige frekvenser å velge mellom, så flyselskapene er bedre tjent med å fly ruten med to mindre fly i et marked enn et større fly. Så for øyeblikket ser det ut til at A350 og 787 representerer fremtiden for wide-body reiser, mens 737 MAX og A320 NEO representerer fremtiden for narrowbody-reise.
Singapore Airlines pensjonerer
Singapore Airlines har for tiden en flåte bestående av 19 Airbus A380-fly, noe som gjør dem til nest største flyselskapet som benytter flyet. Emirates er uten sammenligning største selskapet med 96 maskiner i flåten, og ytterligere bestilling på 140. Singapore har noen av sine A380s på 10 års leieavtaler, med ytterligere fem A380s på bestilling.
I september i fjor lærte vi at Singapore planla å returnere sin første A380 da leieavtalen utløp i oktober, og i mai ble vi fortalt at alle fem av de første A380-ene skulle tilbakeleveres etter hvert som leieavtalen utløper.
Med andre ord, Singapores A380-flåte forblir konstant på 19. Fem pensjonister erstattes av leveranse av fem nye.
Leieavtalen til Singapores første A380 utløper i oktober, men FlightGlobal har kommentert på at Singapore Airlines parkerte sin første A380 i juni. Flyet med hale nummer 9V-SKA opererte sin siste kommersielle flytur fra London Heathrow til Singapore Changi som SQ317 den 10. juni 2017.
Hvis det er en trøst, vil Singapores kommende A380s ha en ny suites-klasse og business class. Den nye Suites-klassen bør være et av de mest imponerende produktene i luften.
Det vil bare være seks Suiter på det øvre dekk, i samme område hvor Etihad har ni First Class Apartments og The Residence. Etterhvert vil de eksisterende A380-ene også bli omkonfigureres med dette nye produktet.