Ryanair vil kunne erstatte fly med buss, dersom flyselskapet skal forsøke å begrense milliard kompensasjonen selskapet plikter å betale til passasjerer som har fått flyreisen sin kansellert.
Selskapet ble i går ble enige om å betale passasjerer som er blitt rammet av de planlagte kansellerte flyreisene, i tillegg til kostnader knyttet til hotell og andre utgifter. Ryanair har avtalt å betale påløpte kostnader dersom passasjerene fyller ut et krav på utgiftene.
Reisende som har ønsket seg refusjon av billetten, har blitt fortalt at de først vil bli forsøkt flyttet til neste tilgjengelige Ryanair-fly på samme rute eller fra / til en egnet alternativ flyplass.
Bookes om til konkurrenter
Hvis dette ikke lykkes, vil Ryanair tilby å ombooke kundene til flyselskapene Aer Lingus, Easyjet, Jet2, Vueling, Cityjet, Norwegian eller Eurowings.
Men dersom det ikke er ledige plasser hos konkurrentene, har flyselskapet sagt at de vurderer å sette passasjerer på «hvilken som helst type sammenlignbar alternativ transport».
Vurderer buss for fly
Dette kan inkludere leiebiler, tog eller busser. Kostnadene vil bli vurdert fra sak til sak, i hvert enkelt tilfelle.
Ryanair har også inngått avtale om å betale passasjerer «EU-kompensasjon». Forutsetningen er at de reisende fyller ut et EU261-skjema for utgiftskrav, samt dokumenterer kostnadene med kvitteringer.
Men noen passasjerer som allerede har akseptert refusjoner før gårsdagens kunngjøringer, klager nå over å være låst ute av det forbedrede kompensasjonstilbudet.
Selskapet uttalte lørdag: «Hvis noen Ryanair-kunder på en av disse kansellerte flyrutene mener at de kanskje har valgt et alternativ som ikke var egnet for dem som følge av misforståelse av deres EU261-rettigheter, bør de skrive direkte til Ryanairs kundeservice. «Ryanair vil hjelpe dem på noen måte det kan for å skaffe seg full EU261 rettigheter og rettigheter.»
Uttalelsen kom etter at Ryanair hadde vært i møte med Ireland’s Commission for Aviation Regulation.
Storbritannias sivile luftfartsmyndighet har (CAA) anklaget det Dublin-baserte flyselskapet for å «ikke overholde loven» over sin håndtering av fiaskoen.
Ryanair har lovet å sende en «clearing email» til kunder som beskriver sine rettigheter og forklarer hvordan og når de skal bookes på andre flyreiser.
CAAs retningslinjer sier at dersom et flyselskap avlyser en flyreise, må selskapet tilby passasjerer et alternativt fly i henhold til EUs lov.