Fra og med i dag kan KLMs kunder bestille flyreiser via Messenger ved hjelp av kunstig intelligens. Den nye servicefunksjonen kalles BlueBot (BB) og kan føre samtaler med KLMs kunder via Messenger. Med denne typen kunstig intelligens kan kundene bestille billetter på en enkel og smidig måte.
BlueBot (BB) har sin egen personlighet: Er hjelpsom, vennlig, profesjonell og smart. Ved hjelp av kunstig intelligens koblet til KLMs teknologi skal BB håndtere alle innkommende henvendelser – også med bistand fra 250 menneskelige kollegaer. I de tilfellene hvor BB ikke kan hjelpe kundene overlates henvendelsen til en av kollegaene. BB kommer til å tilbys i flere av KLMs tjenester innen nær fremtid og blir kompatibel med flere digitale kanaler.
via Messenger
– Det er både spennende og gøy at vi nå kan utvide vårt servicetilbud gjennom BlueBot og kunstig intelligens. Vi jobber mot å ligge i forkant når det gjelder service i sosiale medier, og lanseringen av BB er et bevis på det, sier Emmelie Johansson, markedssjef for Air France og KLM i Norden.
Siden 2009 har KLM vært kjent som en pioneer når det gjelder å ta i bruk sosiale medier til kundeservice og kampanjer. KLM har over 25 millioner fans og følgere på selskapets ulike plattformer. I disse kanalene tar KLM i mot over 16000 spørsmål per uke, som besvares av mer enn 250 servicemedarbeidere.