Flyselskap

Widerøe har kjøpt Dash 8 fly fra Japan

Dash 8

Widerøe har kjøpt et brukt Dash 8 fra japanske RAC Japan Airlines. Widerøe har etter kjøpet 21 Dash 8-100.

Flyet er hentet fra Toronto med kanadisk registrering, og nå registrert på Widerøe. Det bekrefter informasjonssjef Catharina Solli.

–Flyet er planlagt med ankomst til Norge i slutten av november, forteller Catharina Solli, informasjonssjef i Widerøe, til Hangar.no.

Flyet er fra 1997. RAC har faset ut Q-103-versjonen av Dash 8-maskinen.

Etter kjøpet har Widerøe 21 Dash 8-100. Denne flytypen produseres ikke lengre og derfor må Widerøe kjøpe brukte fly eller leie inn fly fra andre selskap.

Om Dash 8

Bombardier Dash 8, eller Q Series, tidligere kalt de Havilland Canada DHC-8, er en serie tomotors turbopropfly som produseres av Bombardier i Canada. Flyet finnes i fire varianter og ble utviklet av de Havilland Canada på begynnelsen av 1980-tallet. Flyet inneholder mange designløsninger fra forløperen Dash 7. Dette var det første prosjektet hvor de Havilland Canada brukte vindtunneltester og dataprogrammer som CAD og CAM for å utvikle et fly. Fra 1996begynte man å montere aktivt støy- og vibrasjonsdempende utstyr i passasjerkabinen, og flytypen har derfor blitt omdøpt til Bombardier Q Series (Q står for quiet).

Dash 8 ble introdusert i en mer eller mindre fordelaktig tid innenfor flyindustrien på 1980-tallet, hvor de fleste flyselskapene var under en prosess med å anskaffe nye fly til deres stadig voksende flåte. Den eldre generasjonen av regionale fly fra 1950– og 1960-tallet nærmet seg pensjonsalderen, noe som førte til store salgstall. Som et resultat av dette fikk de Havilland Canada et problem med å møte etterspørselen med den daværende produksjonen.

 

Dash 8 modeller

  • 100-serien: Den originale versjonen med 37-39 passasjerer. Utstyrt med PW120-motorer. Produsert fra 1984.
  • Dash 8M-100: To fly produsert for Transport Canada.
  • 200-serien: Samme flyskrog som 100-serien, men har kraftigere PW123-motorer med forbedrede ytelser. Også kapabelt til å frakte 37 til 40 passasjerer.
  • 300-serien: Versjon med forlenget passasjerkabin på 3,4 meter fra 100/200–serien og tar 50-56 passasjerer. Utstyrt med PW123-motorer og er produsert fra 1989.
  • 300A: En modifisert versjon av 300–serien, men med økt lastekapasitet.
  • 400-serien: Fikk forlenget passasjerkabinen ytterligere slik at den tar 70-78 passasjerer. Fikk også nye og kraftigere PW150-motorer, forsterket understell bak, kraftigere haleror samt en digital cocpit. Produsert fra år 2000.
  • CC-142: Militær transportversjon for det canadiske forsvaret i Europa.
  • CT-142: Militær versjon for navigasjonstrening for det canadiske forsvar.
  • E-9A: En amerikansk overvåkningsversjon hos USAF som opererer ut fra Tyndall AFB i Florida.
  • Q400-MR: En fransk versjon av 400–serien ombygget til vannbombing for det franske Sécurité Civile.

Kilde: Hangar.no

 

%d bloggere liker dette: