Den internasjonale luftfartssammenslutningen (IATA) forventer at 7,8 milliarder passasjerer skal reise med fly i løpet 2036. Det er en nær fordobling av de 4 milliarder flypassasjerene som forventes å reise med fly i år. Forventningen er basert på en 3,6% gjennomsnittlig årlig vekstrate (CAGR), som ble presentert ved publiseringen av den siste oppdateringen av den 20-årige Air Passenger Forecast.
«Alle våre indikasjoner viser at det vil være økende etterspørsel etter globale reiser. Verden må forberede seg på å en fordobling av antall passasjerer i løpet av de neste 20 årene. Dette er fantastiske nyheter for innovasjon og velstand, som drives av flyreiser. Det er også en stor utfordring for myndigheter og industri for å sikre at vi med hell kan møte denne viktige etterspørselen.»
Alexandre de Juniac, IATAs generaldirektør og administrerende direktør.
Dragning mot østen – endring av markedsfokus
Den største drivkraften til etterspørselen vil være Asia-Pacific-regionen. Regionen kan vil kilden til mer enn halvparten av de nye passasjerene de neste to tiårene. Kina vil overgå USA i etterspørsel til verdens største marked (definert som trafikk til, fra og innenfor landet). Dette har endret seg i løpet av kun to år siden forrige prognose ble publisert. IATA forventer nå at dette vil skje rundt 2022, gjennom en kombinasjon av litt raskere kinesisk vekst og litt redusert vekst i USA. Storbritannia vil falle til femte plass, bare forbigått av India i 2025, og Indonesia i 2030. Thailand og Tyrkia kommer inn blant de ti største markedene, mens Frankrike og Italia vil falle i rangering til henholdsvis 11. og 12. plass.
Risiko, muligheter og bærekraft
En rekke risikoer for prognosen er identifisert. Å maksimere de potensielle fordelene av luftfartsveksten vil avhenge av dagens nivåer av handelsliberalisering og visumfasilitering opprettholdes. Hvis handelsbeskyttelse og reisebegrensninger blir tatt i bruk, vil fordelene med flyreiser reduseres, ettersom veksten kan falle til 2,7%, noe som betyr at 1,1 milliarder færre reisende årlig i 2036. Omvendt, hvis endringer i liberaliseringen øker, kan årlig vekst være mer enn to prosentpoeng raskere, noe som fører til en trippel på passasjerer de neste 20 årene.
Planlegging for vekst vil kreve at partnerskap styrkes mellom luftfartsindustrien, samfunn og myndigheter for å utvide og modernisere infrastrukturen. Flyplasser, terminaler og tilbringer tjenester til flyplasser vil bli satt under press. Det vil også være behov for nyskapende løsninger på disse utfordringene, samt bagasjen og sikkerhetsprosessene, lasthåndtering og andre aktiviteter. Og Flygeleder tjenesten trenger en reform for å redusere forsinkelser, kostnader og utslipp.
«Økende etterspørsel vil gi en betydelig infrastrukturutfordring. Løsningen ligger ikke i mer komplekse prosesser eller bygger større og større flyplasser, men i å utnytte kraften til ny teknologi for å flytte aktivitet utenfor flyplassen, strømlinjeforme prosesser og forbedre effektiviteten. Gjennom partnerskap innenfor industri og utover, er vi sikre på at bærekraftige løsninger for fortsatt vekst kan bli funnet, sier de Juniac.
Største vekstmarkeder
- Kina (921 millioner nye passasjerer for totalt 1,5 milliarder)
- USA (401 millioner nye passasjerer for totalt 1,1 milliarder)
- India (337 millioner nye passasjerer for totalt 478 millioner)
- Indonesia (235 millioner nye passasjerer for totalt 355 millioner)
- Tyrkia (119 millioner nye passasjerer for totalt 196 millioner)
Mange av de raskest voksende markedene oppnår en sammensatt vekst på mer enn 7,2% per år, noe som betyr at deres marked vil doble i størrelse hvert tiår. De fleste av disse markedene er i Afrika, inkludert: Sierra Leone, Benin, Mali, Rwanda, Togo, Uganda, Zambia, Senegal, Etiopia, Elfenbenskysten, Tanzania, Malawi, Tsjad, Gambia og Mosambik.