Norwegian legger i dag fram et nettoresultat på 1 milliard kroner for årets tredje kvartal. Dette er en forbedring på 4 prosent fra samme kvartal foregående år. Fyllingsgraden økte til 92 prosent. Utviklingen har vært jevnt god i alle markeder der Norwegian har virksomhet, med særlig stor vekst i USA og Spania.
Tredje kvartal var preget av sterk internasjonal passasjervekst og fulle fly, samt flåtevekst- og fornyelse. Totalt reiste 9,8 millioner passasjerer med Norwegian, en økning på 14 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Økningen i antall passasjerer var størst i USA (79 prosent) og Spania. Fyllingsgraden økte til 91,7 prosent og kapasitetsveksten var på 25 prosent.
Selskapet har satt 10 nye fly i trafikk, hvorav 4 Boeing 737 MAX, 1 Boeing 737-800 og 5 Boeing 787-9 Dreamlinere. En ny flyflåte kombinert med en høy fyllingsgrad reduserer miljøutslippene per passasjerkilometer. I tredje kvartal ble utslippene redusert med 2 prosent per passasjerkilometer.
1 milliard – god likviditet
I tredje kvartal omsatte Norwegian for vel 10 milliarder kroner, opp fra 8,3 milliarder i samme kvartal året før. Norwegian har en sterk likviditet med en kontantbeholdning på 5,6 milliarder kroner.
– Jeg er godt fornøyd med både passasjerveksten og fyllingsgraden dette kvartalet. I løpet av våre 15 år i lufta har nærmere 210 millioner vist oss tillit og reist med oss. Stadig flere reisende fra USA, Spania og andre deler av verden bidrar til den sterke veksten. Det viser at vår globale strategi er i ferd med å sette seg, sier konsernsjef Bjørn Kjos.
– Vi har imidlertid hatt betydelige ekstra kostnader til innleie av fly og kompensasjon til forsinkede passasjerer som påvirker resultatet kraftig. Utviklingen framover ser dog bra ut både i form av billettsalg både på godt etablerte og nye ruter, fortsetter Kjos.
I løpet av kvartalet har Norwegian startet 14 nye interkontinentale ruter, med blant annet Singapore, Denver og Seattle som nye destinasjoner på kartet. Konsernets britiske datterselskap, Norwegian Air UK, fikk amerikansk flytillatelse og et samarbeid med easyJet ble lansert. Sammen med UNICEF, fylte Norwegian en splitter ny Dreamliner med nødhjelp til 300 000 barn i Yemen. Dette var den fjerde nødhjelpsflygningen på like mange år.