Flyselskap

FlyViking: 20-30 ikke 200 millioner

ikke 200 millioner

Finansavisen skrev 27. oktober 2016 om FlyViking gründer Ola Giævers planer om kapitalisering av flyselskapet. For cirka ett år siden hadde hovedeieren en plan om å hente 200 millioner kroner.

– Emisjon på 200 millioner, sa FlyViking-gründer Ola Giæver.

– Aldri vært snakk om, sier styreleder Ola A Olsen.

Emisjonen endte på et sted mellom 20-30 millioner skriver Finansavisen i tirsdagens papir-utgave.

Pengene skulle brukes til å eskalere utviklingen av nye ruter, nye fly og utvikling av selskapet.

Ikke 200 millioner i Brønnøysund

Ikke 200 millioner
Skjerm-dump av FlyVikings kunngjøringer i Brønnøysundsregisterene.

Siste kunngjøring som er tinglyst i Enhetsregisteret er datert 14. oktober 2017. Normalt tar det mellom 2-3 uker fra et selskap fatter vedtaket, til det er publisert i registeret. Forrige kapitalutvidelse skal i henhold til kunngjøringene ha funnet sted ultimo september 2017.

Selskapet flyr per i dag 24 ruter daglig etter oppstarten i 28. mars 2017. I følge selskapets egne tall, skal selskapet ha fraktet nærmere 25 000 passasjerer i første halvår. Til sammenligning befrakter Widerøe (WF) cirka 2,8 millioner årlig, og har inntil 450 daglige avganger.

FlyViking har i skrivende stund en flåte bestående av tre brukte 39-seters Dash 8-100 som alle er leaset.

Historien FlyViking

FlyViking ble etablert i mars 2016, men var grunnlagt i 1989 som Lofotfly. Selskapet ble omdøpt til Fly Taxi Nord i 2000, og fløy da Piper PA-31 fly, både frakt og passasjerer. I november 2015 kjøpte Ola O.K Giæver jr. selskapet og gav det navnet FlyViking

FlyViking mottok 14. februar 2017 den etterlengtede AOC-lisensen, som som gir selskapet tillatelse til å operere som kommersielt flyselskap. Det var allerede i april 2015 at det ble kjent at den tidligere Widerøe-piloten ønsket å starte eget flyselskap. I oktober i fjor landet det nye flyselskapets første fly i Tromsø, men det har altså tatt tid å få de nødvendige tillatelsene på plass. Giæver sier at prosessen har vært lærerik.

Ifølge Luftfartstilsynet fikk selskapet en såkalt stor lisens, noe som gir dem tillatelse til å bruke fartøyer på mer enn 10 tonn og mer enn 20 passasjerer.

Per i dag er det SAS, Norwegian, Widerøe og Lufttransport, i tillegg til FlyViking, som driver kommersiell persontransport med fly på stor lisens og norsk AOC.

Den 5. september 2017 skrev vi følgende artikkel.

Heine Richardsen (59) er ansatt som ny administrerende direktør og accountable manager i FlyViking. Richardsen har 40 års erfaring fra norsk og internasjonal luftfart, og har de siste fem årene drevet egen konsulentvirksomhet og overtar stafettpinnen etter Stein Terje Dahl som har ledet selskapet i oppstartsfasen.

Eierskapet i FlyViking

I følge Finansavisen er det Ola Giæver og styreleder Ola Olsen som sitter på 98-99 prosent av aksjene. FlyViking AS eies 100 prosent av holding-selskapet Viking Air Norway AS.

 

 

 

Kilde: Finansavisen