Kjempekontrakten ble offentliggjort på den første dagen av Dubai Air Show.
Amerikanske Boeing har med seg den flunkende nye Dreamlineren 787-10 til Dubai.
787-10 er den hittil lengste utgaven av Dreamliner og har plass til 330 passasjerer. Ifølge Boeing brenner flymaskinen 10 prosent mindre drivstoff enn konkurrentene.
Vraker Airbus – forlot pressekonferanse
Europeiske Airbus nyeste fly, A350, er til forveksling lik Dreamliner. Begge flyene har to motorer, utstrakt bruk av komposittmaterialer og plass til mellom 280 og 366 passasjerer, avhengig av utgave. Men Boeing trakk det lengste strået da Emirates bestilte nye fly.
Ifølge nyhetsbyrået AP så Airbus-toppene ut til å bli tatt på senga av kjempeavtalen mellom Emirates og Boeing. Representanter fra Airbus forlot en forsinket pressekonferanse kort tid før avtalen ble kjent.
Verdien på avtalen er i milliardklassen
Emirates-sjef Sjeik Ahmed bin Saeed Al Maktoum fortalte at selskapet hadde vurdert A350 før valget falt på 787-10.
– Vi sammenlignet de to eplene, sa sjeiken, men fant ut at 787 var det beste valget for selskapet, blant annet av hensyn til vedlikeholdsprogrammet.
Dette er andre gang Airbus har mislykkes i å selge A350 til Emirates. I juni 2014 kansellerte Emirates en ordre på 70 A350-maskiner etter å en gjennomgang av egen flåte.