Bonus Program

BAs Executive Club går i retning av dynamisk prising på bonusreiser

dynamisk prising

British Airways vurderer å innføre dynamisk prising på uttak av bonusreiser. Det vil medføre at medlemmene av Executive Club sine muligheter til å innløse opptjente poeng til bonusreiser endres. 

Store endringer kan være på gang etter at British Airways Executive Club ser ut til å bevege seg mot dynamisk prising, ved uttak av bonus billetter. I en presentasjon til investorer i forrige uke, foreslo IAG, morselskapet til British Airways, at endringer til hvordan medlemmene bestiller bonusbilletter kan komme til å endres. I presentasjonen fra IAG kom det frem at selskapet arbeider med en «progressiv introduksjon av dynamisk prising fra 2018.»

En form for prissetting som brukes i reiselivsnæringen, er dynamisk prissetting. Da er det ikke en fast pris på produktet – selgeren og kjøperen forhandler og blir enige om prisen. Prisen kan variere fra handel til handel avhengig av hva selger og kjøper blir enige om. For å kunne benytte dynamisk prissetting må bedriften legge til rette for at prisen raskt kan endres. Hoteller, flyselskaper og turoperatører benytter ofte dynamisk prissetting.

British Airways Executive Club (BAEC) – Reward flight chart. Skjermdump www.ba.com

British Airways kaller bonuspoengene sine for Avios. Man opptjener Avios både ved flyvninger og andre aktiviteter, ikke ulikt SAS Eurobonus. Over finner du et «Reward-chart» for BAEC slik det gjelder i dag.

Nå er det kommet forslag om å endre dette. Det innebærer at i stedet for et standard-skjema på hvor mange poeng den reisende booker bruker på å bestille en billett,  vil medlemmer av British Airways Executive Club se en billettpris som en funksjon av etterspørsel og ledig kapasitet.

For mange er det en stor, negativ endring i måten lojalitetsprogrammene fungerer på.

Andre, spesielt de som har satt seg godt inn i bransjen, hevder at dette er en mer realistisk måte å bruke opptjente poeng på. En billett som normalt koster USD 600, kan for eksempel koste 60 000 Avios, mens en flybillett til USD 100 billett kan koste 10 000 Avios.

Dynamisk prising forsøkt i USA

Det har allerede vært eksperimentert med dette hos noen flyselskaper i USA. I 2015 valgte Delta å fjerne «prislisten», og begynte å prise billettene mer dynamisk. United har også lansert tilsvarende løsning med selskapets «Everyday Awards» allerede fra 1. november 2017, selv om de ennå ikke har materialisert seg.

British Airways nærmer seg lanseringsdatoen for sin tilsynelatende dynamiske pris-policy. Da kan medlemmer av Executive Club bare ha flere dårlige nyheter å se frem til.

 

%d bloggere liker dette: