SAS sitt nye selskap, Scandinavian Airlines Ireland er i sluttfasen av etableringen. Nå viser det seg at selskapet vil fly til langt flere destinasjoner enn det som var forventet. Det skaper hodebry hos fagforeningen til de svenske pilotene.
Nettverks flyselskapene har hatt problemer med å matche konkurransen til lavprisselskapene som Ryanair og Norwegian. Ved å etablere egne datterselskaper med lavere enhetskostnader, samt tillate dem å forvalte på noen av selskapet fly muliggjør det å konkurrere.
Men temaet er følelsesmessig betent blant piloter og kabinpersonell, som ser hvordan jobbene deres forsvinner til andre deler av konsernet med dårligere arbeidsbetingelser. Det setter egne lønninger og arbeidsforhold under press.
At en stor skandinavisk arbeidsgiver som SAS velger å legge arbeidsforhold til England og Spania fordi avgiftene er lavere der, synes det å passere uten kommentar. Vi ser at man utnytter forskjellen i lovgivning og forskrifter mellom landene.
Hans Sjöberg, leder av SAS-pilotene i Svensk Pilotforening.
Ifølge administrerende direktør i SAS Rickard Gustafson, kan selskapet dermed redusere kostnadene på de svært konkurranseutsatte rutene til London og Spania med 20-25 prosent. Dette skyldes hovedsakelig at kostnadene for pensjon og sosiale kostnader (arbeidsgiveravgift og feriepenger) er lavere der. Ifølge Rickard Gustafson må selskapet komme ned til det nivået for å reelt kunne konkurrere med lavprisselskapene.
Fagforeningen: Ruteplanen gjør oss urolige
Rundt 100 av SAS sine 1500 piloter vil jobbe enten ved basen i London eller Malaga. Siden det er en følelsesmessig endring, har SAS øverste ledelse gjort det klart at de nye basene vil fungere med fly mellom London & Malaga og Skandinavia. Bare sporadisk kan det være nødvendig å fly andre strekninger for å utnytte flåten optimalt.
Da nettstedet Routes online presenterte SAS Ireland foreløpige ruteprogram, kom det frem at omtrent halvparten av rutene vi gå til- og fra andre destinasjoner. Fra Stockholm er det for eksempel ruter til Milano, Frankfurt, København og Oslo for det nye Irland baserte-selskapet.
«Dette er på ingen måte i tråd med informasjonen vi tidligere mottok. Jeg blir veldig urolig når jeg leser dette programmet,» avslutter leder i fagforeningen Hans Sjöberg.
SAS hevder at man heller bør se på det totale antallet flyvninger som blir fløyet av det irske selskapet. Da frekvensen London og Skandinavia er high density (ca. 130 rundreiser per uke), vil 75% av SAS Irlands ruter være mellom London & Malaga og Skandinavia.
«Dette er veldig strengt regulert i våre avtaler, og vi bryter ikke over avtalen,» sier Fredrik Henriksson, pressetalsperson hos SAS.
Foto: Pressefoto SAS – Kilde: Svenske Dagbladet