Flyselskap

Vinterdrift: Dette gjør vi på Oslo Lufthavn

Vinterdrift

Oslo Lufthavn har forberedt seg godt på vinterens første store snøfall. 

På Oslo Lufthavn ventet rundt 325 mennesker på det første store snøfallet slik at vintersesongen kunne åpnes på skikkelig måte. Disse 325 er viktige for at flyplassen kan holde trafikken i gang. De har ansvaret for å holde rulle- og taksebaner fri for snø i løpet av vinteren, slik at flytrafikken skal kunne gå så normalt som mulig. Målet er at flyplassen ikke skal måtte stenge på grunn av snøfall og at flytrafikken skal gå så normalt som mulig.

Ved snøfall settes tre brøytelag med totalt 37 maskiner i sving. Disse brøyter rulle- og taksebaner, samt andre bevegelsesområder for flyene. Én rullebane stenges og brøytes sammen med tilhørende områder først, for brøytetoget flytter seg til neste rullebane. Og slik holder de på til snøfallet har gitt seg.

– Det er bedre at vi har én rullebane åpen for trafikk til enhver tid, enn å stenge hele flyplassen under snørydding. Kapasiteten blir selvfølgelig noe redusert når vi brøyter, men det skal hele tiden være mulig å lette og lande her. Når det er sagt, kommer det veldig mye snø på kort tid, slik som i helgen som var, er snøryddingen ekstra utfordrende, forklarer Thomas Toftevåg, seksjonsleder, Plassvedlikehold ved Oslo Lufthavn.

– Så er det sånn at det ved ekstremvær kan bli nødvendig å stenge, som eksempelvis ved underkjølt regn som vi opplevde i romjulen, hvor begge rullebanene ble stengt en liten stund. Heldigvis var det ikke verre enn at vi åpnet igjen innen kort tid. At vi må stenge over lange perioder grunnet været hører dog til sjeldenhetene, og vi har vel kun måtte stenge helt tre ganger på 16 år grunnet værforhold.

Vinterdrift

Små endringer

Før forrige vintersesong åpnet Oslo Lufthavn over 600.000 nye kvadratmeter med bevegelsesområder, der flyene ferdes. Det gjorde at brøytemønsteret ble et helt annerledes enn tidligere.

– Det var veldig mange nye forhold vi tok hensyn til i fjor, og til årets sesong har det kun vært mindre justeringer. Vi har tatt med oss de gode erfaringene fra tidligere sesonger. Samtidig som vi har arbeidet med enkelte forbedringer inn mot årets sesong, sier han før han understreker:

– Selv om vi er gode på vinterdrift, er det alltid rom for forbedringer.

Gode forberedelser er nøkkelen

Og det er ikke selvskryt som gjør at Toftevåg sier at man er solide på vinterdrift. Flere store, internasjonale lufthavner har vært på studiebesøk for å se hvordan man håndterer snømengdene. Nettopp fordi man har lykkes med å holde trafikken i gang, selv på dager med kraftig snøfall.

– Her på Oslo Lufthavn er vi opptatt av å forberede oss godt og vi er klare til å ta imot årets første store snøfall. Vi startet forberedelsen av denne vinteren allerede under avslutningen av forrige vintersesong, og har arbeidet gjennom hele sommeren og høsten for å videreutvikle vinterdriftskonseptet vårt og for å bli klare. Alle maskiner skal gjennom service og eventuell oppretting av mindre skader. Noen maskiner blir også modifisert for bedre ytelse og for å imøtekomme våre krav til HMS, forklarer Toftevåg.

– I løpet av høsten tørrtrente vi mye. For å forsikre oss om at alt personell har oppgavene sine under huden før de store snømengdene kommer, sier Toftevåg.

Alltid en viss spenning

Sesongen er i gang for fullt på Oslo Lufthavn, og til tross for grundige forberedelser var det et visst spenningsnivå hos brøytemannskapene før den første snøen falt.

– Tjenestens natur er spennende, da det alltid er naturkreftene vi kjemper mot. Blir det lett snøfall, mye og tung snø, glatte forhold eller underkjølt regn?. Det er alltid knyttet en sunn spenning til sesongens første vinter-utfordringer. Men vi er godt forberedt og skal gjøre det vi kan for å levere en effektiv og god tjeneste denne sesongen også, avslutter Toftevåg.