Flyselskap

Pilot mangel hos American Airlines medfører problemer

Pilot mangel

En tabbe har ført til at American Airlines nå må lete med lys og lykter etter piloter til å fly tusenvis av ruter i oppløpet til jul. Ifølge en talsperson skal selskapet tro at de klarer å løse utfordringen uten å måtte kansellere mange flyginger. 

Pilotene skal lokkes til å jobbe med overtidsbetaling – og i noen tilfeller tvinge piloter som er på bakvakt over i aktiv tjeneste.

Foreløpig er det ikke noe tall på hvor mange flyginger som berøres, men ifølge pilotenes fagforening er det snakk om 15.000 flyginger der man mangler kaptein, co-pilot eller begge deler, skriver ABC News.

Selskapet har 15.000 piloter ansatt – og i løpet av desember er det planlagt mer enn 200.000 flyginger.

Tabben har bestått i at pilotene har kunnet legge inn ferie fritt, uten at systemet har sjekket mot rutebehovene. Dermed har altfor mange piloter bestilt juleferie, uten at de har fått melding om at det ikke går.

American Airlines, pressekontakt Matt Miller, sier at flyselskapets ansatte jobber hardt for å løse problemet og forventer å unngå kanselleringer i julehøytiden.

«Vi har stand-by piloter som hjelper til med å dekke rutene i desember, og vi betaler pilotene 150 prosent overtid – maksimalt av hva vi kan betale i henhold til kontrakt».  «Vi samarbeider med APA (fagforeningen) for å ta vare på våre piloter, og vil sørge for at våre kunder kommer  hjem til jul.»

American Airlines og pilot tabbe

American Airlines er verdens største flyselskap målt i antall passasjerer, og det nest største målt i omsetning. Selskapet har hovedkvarter i Fort Worth i Texas, og flyr rutetrafikk over hele USA, samt flygninger til Latin-Amerika, Vest-Europa og Japan. Siden 1982 har American Airlines vært et datterselskap av AMR Corporation.

De viktigste flyplassene til American er Dallas/Fort Worth, Chicago O’Hare, San Juan og Miami. Etter at American kjøpte Trans World Airlines har også Saint Louis blitt en hovedflyplass. Andre flyplasser med flere ruter er La Guardia og Kennedy i New York, Boston og Los Angeles. I tillegg til ruter drevet av American finnes datterselskapet American Eagle som flyr på mindre, regionale ruter.

%d bloggere liker dette: