Article

Skal lære kinesere å stå på ski

kinesere

Beitostølen Resort satser på at kinesernes økende interesse for vintersport skal føre dem til Jotunheimen. Med litt drahjelp fra Innovasjon Norge har destinasjonen funnet en kinesisk samarbeidspartner. Planen er å utdanne skiinstruktører frem mot vinter-OL i Beijing 2022.

Over 12 millioner kinesere står allerede på ski og markedet har en årlig vekst på 20 prosent. Vintersportsindustrien antas å nå en verdi på 750 millioner kroner innen 2020.

Norge og Kina har etablert en idrettsavtale, både for å utvikle toppidrettsutøvere og for å utvikle vinteridrett til en folkesport. Utdanning og trening er sentralt, og behovet for vintersportsskoler, utstyr og kompetanse er høyt. I “Ice & Snow Sports Development Plan 2016-2025” har Kina en målsetning om å få 300 millioner kinesere engasjert i vintersports aktiviteter og skape arbeidsplasser for 50 millioner mennesker.

Med norsk kompetanse innen vintersport gir det unike muligheter til å skape eksportinntekter. En bedrift som har sett denne muligheten, er Beitostølen Resort. I løpet av 2017 har destinasjonen tatt internasjonal sats, og deltar i et Global Growth-prosjekt i regi av Innovasjon Norge Innlandet for å finne rette vei inn i det kinesiske markedet.

Spisskompetanse i Innlandet

Prosjektet skal hjelpe norske aktører som vil bidra til utviklingen av vintersportsektoren i Kina. Til tross for at Kina er vertskap for vinterolympiaden om få år, er landet relativt umodent når det gjelder vintersport. Det trengs bistand til å designe og planlegge skidestinasjoner samt utstyrsleveranser i form av blant annet skiheiser, snøkanoner og personlig utstyr. Her kommer norske bedrifter inn i bildet.

– Norge er en seriøs vintersportsnasjon og Innlandet og fjellregionen har en særegen posisjon og spisskompetanse i både norsk og internasjonal sammenheng. Vi har mange gode bedrifter som bør kjenne sin besøkelsestid for å komme seg inn på det kinesiske markedet, sier Christian Hedløv Engh, leder for Innovasjon Norge Innlandet og initiativtager til prosjektet.

Daglig leder for Beitostølen Resort, Atle Hovi, kom i prat med Engh på Snowball-konferansen i januar. Etter å ha hørt om mulighetene som har åpnet seg i Kina, besluttet han å delta i prosjektet og være med på Innovasjon Norges offisielle besøk til Kina bare to måneder senere.

– Global Growth-prosjektet har vært svært bra drahjelp for å komme inn i markedet i Kina. Vi har fått verdifull kunnskap om kinesisk kultur som vi tar med oss videre når vi satser på samarbeid med Kina i årene som kommer, sier Hovi.

Bygge nettverk stein for stein

I september deltok Beitostølen Resort på Innovasjon Norges stand under World Winter Sport Expo i Beijing sammen med andre vintersportsbedrifter, de fleste fra Innlandet.

– Gjennombruddet for å skape ny business var tilretteleggingen av Innovasjon Norges stand under World Winter Sport Expo. Standen var svært bra, og ble kåret til beste design på messen. Det var også tilrettelagt for forhåndsavtalte møter med turoperatører og andre, sier Hovi.

Hovi fremhever behovet for å etablere god kontakt med seriøse aktører, og at det må gjøres personlig. – Kineserne er opptatt av tillit, og det er en fordel å bli anbefalt av andre. Den første kontakten er svært viktig, på denne måten bygger man nettverket «stein for stein», sier han.

Beitostølen Resort inviterte potensielle samarbeidspartnere til Jotunheimen, og i november fikk de sitt første besøk av en delegasjon fra Harbin, en provinshovedstad nordøst i Kina. Det resulterte i en samarbeidsavtale med selskapet, som både skal være Beitostølen Resorts offisielle turoperatør og deres ambassadører i det kinesiske markedet.

Relasjoner fra dag én

Den største utfordringen med Kina-satsingen mener Hovi er språkkunnskap. Men med god tolkehjelp er det fullt mulig å skape gode relasjoner, som er alfa og omega i kinesisk forretningskultur. Besøket fra Harbin var en suksess, og planen er at de første gjestene skal komme på ukesopphold i april for å delta på skiinstruksjonskurs.

– Skiskolen på Beitostølen er sertifisert for internasjonal skiinstruktørutdanning, og det at daglig leder i Skiskolen, Tor Håvard Kolbu, deltok på messen i Beijing gjorde at vi skapte relasjon fra dag én med Harbin, sier Hovi.

Hovi avslutter Kina-året med å holde innlegg på China International Snow & Ice Forum 2017. Men det blir nok flere reiser til Kina i årene som kommer. Rett over nyttår er Beitostølen Resort invitert til den offisielle åpningen av verdensberømte Harbin Ice Festival 2018 for videre møter med sine nye samarbeidspartnere.

%d bloggere liker dette: