Scandinavian Airlines Ireland har enda ikke lykkes for å få det første flyet på vingene. Det mangler en formell godkjenning fra irske myndigheter.
Opprinnelig oppstart av Scandinavian Airlines Ireland (SAIL) var dagen da vinter-programmet startet (søndag 29. oktober). Innen kort tid meddelte vi at oppstarten var utsatt til søndag 3. desember. I morgen-timene (onsdag morgen) melder nettstedet check-in.dk (bak betalingsmur) at oppstarten er ytterligere utsatt.
Myndighetene forsinker
Selskapets første Airbus A320-200neo (top-bildet) ble levert fra Airbus i Hamburg den 30. november 2017. Flyet med registreringen EI-SIA, som har blitt kalt Ulv Viking tok jomfruturen til Stockholm. Ifølge Flightradar24.com har flyet ikke i luften siden den gang.
Nå har SAS blitt mer forsiktig, og selskapet vil ikke lenger kunngjøre en bestemt oppstarts dato for basen ved London Heathrow.
«Godkjenningen fra irske myndigheter, kan komme innen kort tid. Vi har både fly og personalet klart. Myndighetene har ikke bedt om mer dokumentasjon, så vi antar at de har fått det de burde ha fra oss».
Flyr på Irsk AOC
En AOC i Irland vil si at selskapet får lisens til å drive luftfart fra Irland, slik som Norwegian. Ved å opprette nye baser i utlandet vil det bli mulig å ansette personale i henhold til andre avtalevilkår enn det flyselskapet gjør i dag.
I begynnelsen vil den økonomiske effekten av de nye basene være liten, ifølge selskapet. Men etter hvert som virksomheten blir større vil de økonomiske effektene øke.
SAS etablerer i løpet av 2018 en lignende base i Malaga med Airbus A320neo-fly på Irsk AOC, drevet av Scandinavian Airlines Ireland Limited.