Flere og flere briter velger Trysil fremfor vinterferie i Alpene, slik de tradisjonelt har gjort. På fire sesonger har Trysil doblet antall kommersielle gjestedøgn fra England. Denne uken inntar britene Trysil igjen.
Trysil har siden 2013 jobbet mot det engelske markedet, i samarbeid med Norway Home of Skiing. Allerede i 2015 begynte man å se konturen av veksten, og når tallene var klare for 2016 hadde Trysil klart å doble antall kommersielle gjestedøgn fra briter, fra 12 500 i 2014 til 25 000 i 2016. Bare i 2016 har denne økningen fra det engelske markedet gitt en verdiskapning til Trysil på over 50 millioner kroner til forskjellige service-aktører.
– Veksten har vært voldsom og det har skjedd så fort. Men vi er ikke overrasket. Britene har brukt Alpene som skiferiested i mange år, så skiferie er ikke noe nytt for dem.
Nå har de oppdaget Trysil og det er vi svært glade for, sier Turid Backe-Viken, salgs- og markedsansvarlig i Skistar Trysil. Den britiske skigjesten er den perfekte gjesten. Alle i familien skal på skiskole, de vil bo godt og gjerne ha fullpensjon, i tillegg til skikjøring vil de gjerne prøve andre aktiviteter som hundekjøring og kanefart når de er i Trysil. Og så kommer de tilbake, år etter år.
22 prosent flere britiske gjester
De britiske gjestene er kvalitetsbevisste. De vil slappe av og kose seg sammen med familien når de er på ferie. Derfor er resorthotellene i Trysil svært populære blant de britiske gjestene og de merker tilstrømningen av britiske gjester veldig godt. De to Radisson-hotellene har en økning på 22 % fra britiske gjester denne uken sammenlignet med samme uke i fjor. Steven og Claire fra Cambridge har tatt med seg hele storfamilien og er i Trysil for første gang.
– Vi valgte Trysil på grunn av kvaliteten på snøen og at det er så familievennlig. Det er mange løyper her for nybegynnere som oss, i tillegg så er alt så tilrettelagt med blant annet en fantastisk skiskole og resorthotell med ski inn, ski ut. Vi regner med at vi kommer tilbake til Trysil, smiler det fornøyde paret.