Det irske lavprisselskapet Ryanair fraktet 12 millioner flere passasjerer i 2017 enn i 2016, noe som er 4,8 millioner fler enn hva rivalen EasyJet klarte å øke med, skriver Bloomberg. Selskapet fraktet nesten 100 millioner flere passasjerer enn Norwegian.
Det er allikevel «bare» en økning på 10 prosent fra i fjor, noe som er den svakeste årlige veksten siden 2014.
Dette kommer til tross for at Ryanair måtte kansellere over 20.000 avganger på grunn av pilotmangel i fjor høst.
- LES OGSÅ: Ryanair instiller avganger
Kongen av lavprisselskap
Millioner passasjerer i 2017 | |
Ryanair | 129,0 |
Easyjet | 81,6 |
Norwegian | 33,1 |
Eurowings | 32,0 |
Veuling | 29,6 |
Wizz | 28,3 |
Kilde: Selskapenes rapporter
Ungarske Wizz Air hadde den største prosentvise økningen i passasjerer i 2017 med 24 prosent. Norwegian hadde for ordens skyld en økning på 13 prosent, og er det tredje største lavprisselskapet i Europa.
IAGs Vueling fraktet 29,6 millioner passasjerer i fjor, en vekst på 6,5 prosent. Mens Lufthansa eide Eurowings vokste med 13 millioner reisende, hovedsakelig basert på konsolideringen av Brussels Airlines og en overføring av ruter fra andre steder.
Lavprisselskapene rigger for Brexit
I dag er fly-rettigheter styrt av felles EU-regler. Ettersom flyindustrien ikke er dekket av WTO, er det ingen fallskjerm om ingen avtale blir inngått mellom EU og Storbritannia.
Derfor søker nå to av Europas største flyselskaper, Wizz Air og Ryanair om lisens til å drive både innenfor og utenfor Brexit.
Lavprisselskapet har sagt at de vil fokusere på ruter utenfor Storbritannia ettersom Brexit vil føre til usikkerhet for reisende, og muligens mindre etterspørsel, skriver Reuters.