Norwegian må bytte ut motorene på 21 Dreamliner-fly etter få år i tjeneste. Selskapet kan igjen bli nødt til å leie inn fly for å opprettholde trafikken. Det er Finansavisen som bringer nyheten onsdag morgen. (Bak betalingsmur).
Problemene med «Dreamliner» eller Drømmeflyet Boeing 787 vil ingen ende ta. Denne gangen er det motorprodusenten Rolls-Royce som må ta deler av skylden. Deres Trent 1000-motorer har vist seg å være langt mindre holdbare enn forespeilet. I fjor måtte flere flyselskaper parkere sine Dreamlinere etter varmgang i motorene, og den britiske motor-produsenten har hatt store problemer med å levere reservedeler.
Stor motorslitasje – har bestilt flere
Da NRK intervjuet selskapets tekniske direktør Erik Nordby i desember, innrømmet han at den raske motorslitasjen vil skape problemer og øke vedlikeholdsbyrden også for Norwegian, men at motorbytte ikke var aktuelt:
– Til syvende og sist vil også vi bli rammet ettersom det rammer alle Trent 1000-motorene som sitter montert på 787 Dreamliner, sier teknisk direktør i Norwegian, Erik Nordby.
Dreamliner motorer byttes
Nå er beslutningen reversert. Samtlige 21 Dreamlinere i flåten til Norwegian har fått «time» på verkstedet, og nye motorer skal monteres. Nå skal det installeres den oppgraderte varianten Trent 1000 TEN (Thrust, Efficiency and New Technology).
Det bekrefter kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Finansavisen.
«Utskiftningen skjer i henhold til en klar og forberedt plan for motorbytte, der kostnader er dekket av avtaler med leverandør,» skriver han i en SMS til avisen.
Motorene har vært i drift et sted mellom noen måneder, og fire og et halvt år.
Dreamliner motorer – bare toppen av isfjellet
Vi skal helt tilbake til høsten 2013, begrepene «Kjos-fast» og annen tøff kritikk har versert mot flytypen.
Ifølge Norwegian er det de store innkjøringsproblemene med langdistansesatsingen som har satt dype bremsespor i regnskapet.
Norwegian har hatt store problemer med Dreamliner-flyene fra Boeing, og begge flyene har måttet bli satt på bakken i tur og orden for at Boeing kan gjennomføre vedlikehold- og utbedringsarbeider. Dermed har Norwegian igjen måtte ty til innleide fly fra portugisiske HiFly.
«Kostnadene knyttet til wet-leasing av erstatningsfly for Dreamliner endte på 101 millioner kroner», skriver Norwegian, og legger til at dette inkluderer utlegg for hotell, mat og drikke til forsinkede passasjerer.
Pressemelding – Norwegian 2013.
Kilde: Finansavisen.no / NRK.no