Januar måned er da alle statistikker skal på bordet, i ordentlig årsoppgjør format. Selskapet OAG foretar analyser på flyselskapers avgangs- og landings tidspunkt. Hverken SAS eller Norwegian når opp blant verdens 20 mest punktlige flyselskaper.
airBaltic som frem til 2008 var delvis eiet av SAS, er verdens mest punktlige flyselskap, ifølge analysebyrået OAG.
Rank | Selskap | IATA-kode | On-time perfomance |
1 | Airbaltic | BT | 90,01 % |
2 | Hong Kong Airlines | HX | 88,83 % |
3 | Hawaiian Airlines | HA | 87,24 % |
4 | Copa Airlines | CM | 86,39 % |
5 | Qantas Airways | QF | 86,18 % |
6 | Japan Airlines | JL | 85,27 % |
7 | Vueling Airlines | VY | 85,25 % |
8 | Jetstar Asia | 3K | 85,08 % |
9 | Skymark Airlines | BC | 85,00 % |
10 | Aer Lingus | EI | 84,46 % |
SAS | SK | 80,90 % | |
Norwegian | DY/D8 | 78,62 % |
«On time» betyr i denne sammenheng at flyet har gått eller ankommet innen 15 minutter etter oppsatt rutetid. Kanselleringer regnes som forsinkelse.
SAS gruser Norwegian
OAG er et flyselskapsinformasjonsfirma basert i Storbritannia. Selskapet gir digital informasjon og applikasjoner til verdens flyselskaper, flyplasser, offentlige etater og reiselivsrelaterte servicefirmaer. OAG er best kjent for sin database med flyselskapsplaner som inneholder fremtidige og historiske flydetaljer for mer enn 900 flyselskaper og over 4 000 flyplasser.
OAG opprettholder en omfattende flystatus og reisedatabase i luftfartsbransjen og tilbyr analytiske verktøy for å analysere lufttransport-trender.
OAG har hovedkontor i Storbritannia, og betjener flyselskaper fra kontorer i Storbritannia, USA, Singapore, Japan og Kina.