Air France-KLM øker flyselskapets kapasitet innenfor konsernet, til tross for usikre økonomiske utsikter.
Selskapet ønsker ikke å miste markedsandeler til konkurrentene. Det er begrunnelsen bak kapasitetsøkningen. Den totale økningen i antall seter er cirka fire prosent.
«Vi går for en offensiv strategi i 2018 vil konkurransen bare bli verre og oljeprisen forventes å stige,»
Jean-Marc Janaillac, Administrerende direktør.
Air France KLM står overfor økende konkurranse fra Ryanair i det franske markedet og Norwegian på det transatlantiske markedet. I tillegg planlegger British Airways å fly med sitt nye lavpris selskap Level for 129 euro mellom Paris og New York.
Finansdirektør Frederic Gagey rapporterer til nyhetsbyrået Bloomberg at blant annet deltakelsen i Virgin Atlantic Airways er «et våpen» som brukes mot konkurransen.
Air France KLM
Air France fusjonerte med det nederlandske flyselskapet KLM mai 2004, noe som resulterte i selskapet Air France-KLM. Air France-KLM er verdens største flyselskap etter omsetning, og det tredje største i verden (størst i Europa) etter antall passasjer-kilometer.
Air France-KLM er en del av SkyTeam-alliansen sammen med Aeroflot, Delta Air Lines, Aeroméxico, Korean Air, Czech Airlines, og Alitalia. Både Air France og KLM flyr under deres egne navn.
Air France opererer flygninger i Norge, med ruter fra Oslo lufthavn, Gardermoen til Charles de Gaulle internasjonale lufthavn utenfor Paris.
KLM har et utstrakt rutenettverk i Norge, og opererer flygninger fra sin base på Schiphol lufthavn utenfor Amsterdam til Bergen, Oslo, Ålesund, Kristiansand, Sandefjord, Stavanger og Trondheim.