Ethiopian Airlines er det nasjonale flyselskapet i Etiopia. Selskapet har sin hovedbase på Bole internasjonale lufthavn.
Selskapet er eid av den etiopiske staten og flyr passasjer- og fraktruter til mer enn 80 destinasjoner i Europa, Afrika, Midtøsten, Asia og Nord-Amerika. Ethiopian Airlines har siden 1968 vært medlem av African Airlines Association (AFRAA), og er Afrikas største flyselskap. Hovedkontoret ligger i hovedstaden Addis Abeba.
Selskapet ble etablert ved et dekret av keiser Haile Selassie I i slutten av 1945 som Ethiopian Air Lines Inc. (EAL). Selskapet var et samarbeid mellom den etiopiske staten og det amerikanske flyselskapet Trans World Airlines (TWA). Fem Douglas C-47 Skytrain militære transportfly ble kjøpt inn fra USAs overskuddslagre. Den første flyvningen fant sted 8. april 1946 og gikk fra Kairo til Addis Abeba via Asmara. Flyruten til Kairo var en suksess, og i 1947 ble ytterligere tre Douglas C-47 kjøpt inn. I løpet av 1940-tallet hadde Ethiopian Air Lines interkontinentale ruter til blant annet Saudi-Arabia og India.
Utover 1950-tallet vokste rutenettet, og nye og større fly ble kjøpt. Flytypen DC-3/C-47 utgjorde imidlertid fortsatt ryggraden i innelandsrutene. I 1957 etablert selskapet sitt eget vedlikeholdssenter i Addis Abeba. Samme år åpnet Ethiopian Air Lines direkterute til Frankfurt am Main i Tyskland. I 1959 hadde EAL omkring 900 ansatte. I januar 1963 startet selskapet sin første jetdrevne flyrute med to nyanskaffede Boeing 720.
Omorganisering til aksjeselskap
I 1965 ble selskapsstrukturen endret og omgjort til aksjeselskap. Navnet ble samtidig endret til Ethiopian Airlines. Selskapsstrukturen ble nok en gang endret etter statskuppet og den etiopiske borgerkrigen i 1974. Ethiopian Airlines’ overskudd ble snudd til underskudd, og effektiviteten gikk ned. I 1980 gjennomgikk selskapet en nedbemanning der 10% av de ansatte ble sagt opp. I 1991 ble den marxisistiske regjeringen ledet av Mengistu Haile Mariam styrtet i et kupp, og EALs fly måtte midlertidig flyttes til Nairobi i Kenya da kampene nærmet seg Addis Abeba. Ethiopian Airlines ble etter kuppet omorganisert og drevet videre etter kommersielle prinsipper, men fortsatte som statseid flyselskap.
I juli 1998 åpnet selskapet sin første direkterute til USA da flyvninger til Washington D.C. startet opp. Samme år måtte selskapet igjen flytte flyene sine til Nairobi da det brøt ut kamper langs grensen til Eritrea. Til tross for ekstrakostnadene de to årene med krigføring påførte Ethiopian Airlines, greide selskapet å drive uten underskudd. I 2003 ble fly-dekoren og logoer endret for første gang siden 1947. I 2009 bestilte selskapet 35 nye fly fra forskjellige flyfabrikanter. I desember 2011 ble Ethiopian Airlines medlem i Star Alliance.
Mandag den 27. mars 2017 ble Ethiopian Airlines det første afrikanske flyselskapet som fraktet passasjerer mellom Norge og det afrikanske kontinentet. Ethiopian Airlines er medlem av Star Alliance, og skal fly fem ganger i uken mellom Oslo og Addis Ababa.
Selskapet har et stort rutenettverk både til Østen, Afrika og USA.
Ettersom Ethiopian Airlines er Star Alliance-medlem vil forbindelsene på Oslo lufthavn være gode for reisende fra hele Norge. Som medlem av SAS Eurobonus opptjener du grunnpoeng på alle rutene med Ethiopian Airlines (ET).
Flyet fra Addis Ababa vil ankomme Oslo 07.20 hver dag med unntak av tirsdager og torsdager og ha avgangstid klokken 17.50.
Ethiopian Airlines Business Class har fått navnet Cloud Nine.
Ethiopian Airlines – flåte per mars 2018
Flåte pr. Mars 2018 | Antall | I bestilling | Antall |
Airbus – A350-900 | 7 | Airbus – A350-900 | 17 |
Boeing 787-9 | 2 | Boeing 787-9 | 6 |
Boeing 787-8 | 19 | Boeing 777-200LRF(Cargo) | 4 |
Boeing 777-300ER | 4 | Q400 Bombardier | 3 |
Boeing 777-200LR | 6 | Boeing 737-800F | 2 |
Boeing 767-300ER | 6 | Boeing 737 MAX 8s | 30 |
Boeing 737-800W | 16 | ||
Boeing 737-700NG | 8 | ||
Bombardier Q400 | 20 |