Jeg tror en stor bølge av oppkjøp også vil komme til Europa, sier Dilling til Dagens Næringsliv og legger til:
– SAS har ikke en naturlig størrelse til å lede an en konsolidering. Vår jobb blir å ha en forretningsplan som gjør at vi er et velfungerende og pålitelig aktør og passe på en sterk posisjon i Skandinavia. Da vil vi automatisk komme i spill når tiden er inne.
- LES OGSÅ: SAS styreleder tar ikke gjenvalg
Carsten Dilling ble valgt til ny styreleder på tirsdagens generalforsamling. Den hadde på forhånd blitt utsatt en hel måned fordi jakten på styreleder tok lenger tid enn ventet. Dilling har allerede sittet SAS-styret i fire år.
– Det har ikke vært mye dramatikk i forløpet, men jeg har brukt en del tid på å tenke gjennom det. Det er et verv som krever mye tid. Skulle jeg inn i det, ville jeg at jobben gjøres ordentlig, sier han.
SAS styreleder forventer konsolidering i Europa
I USA har flere flyselskap fusjonert de siste årene, og Dilling forventer at det også vil skje i Europa. De store i Europa er tyske Lufthansa, British Airways og Air France-KLM.
SAS blir ofte knyttet til samarbeidspartner Lufthansa i alliansen Star Alliance, men etter at et oppkjøp havarerte i 2008, har tyskerne kjøpt opp andre selskaper i stedet. Det siste året har SAS vist frem største overskudd på over 20 år.
Dilling sier fornyelse av flyflåten blir en viktig del av arbeidet fremover. Blant selskapets egne fly er snittalderen over 12 år, og de eldste Boeing 737-flyene har en snittalder på over 14 år. Til sammenligning har Norwegians fly en snittalder på 3,6 år.
Kilde: DagensNæringsliv