Skreddersydde varsler, tagging av transaksjoner og mulighet til å legge til kvitteringer kommer i tillegg til Monobanks mulighet til å opptjene bonus på all bruk med sitt kommende kredittkort.
Monobank har allerede varslet at de lanserer kredittkort i samarbeid med Widerøe, men tidligere i år kom nyheten om at den digitale bergensbanken også lanserer et kort under eget navn.
Mens Widerøe-kortet først lanseres i september, kommer Monobanks kredittkort allerede før sommeren. For Monobank-kortet vil medfølgende app være en sentral del av brukerens helhetsopplevelse.
– Vi ønsker å tilby en rekke tjenester i appen og gjør det svært attraktivt for kunden å bruke den. I den har man mulighet til å ha oversikt, tagge transaksjoner, få kontoutskrift med emojis, få varslinger, med mer, sier banksjef Bent Gjendem til Dinero.no.
Lar deg tjene bonuspoeng ved vanlig bruk
Monobanks kredittkort føyer seg i en lang rekke av kredittkort som tilbyr bonusopptjening på alle kjøp som gjøres med kortet. Monobanks poeng går under navnet Monobits. Kortet gir 1 % opptjening ved bruk i Norge og 1,5 % opptjening ved bruk i utlandet.
Ikke alle detaljene er klargjorte ennå, men banksjefen forteller at det er mulig disse poengene samles opp på en egen Monobits-konto. Det er med andre ord ikke annonsert ennå om brukerne får igjen rabatten som cashback eller som bonuspoeng som kan brukes som kontanter.
Ønsker å være et attraktivt kort i utlandet
Samtidig som bonusen er høyere for utenlands bruk kontra bruk i Norge, vil det ikke være gebyr på kontantuttak i utenlandsk valuta. Per i dag krever de fleste kredittkort en engangssum og/eller en prosentandel av uttakssummen når man hever penger, og de fleste kortene som ikke krever gebyr krever rente fra uttaksdato. Kun et fåtall norske kredittkort krever kun valutapåslag ved kontantuttak.
– Vi ønsker å være et attraktivt kort i utlandet, sier Gjendem.
Via Monobanks kredittkort-app skal brukeren også få skreddersydde varsler. Et slikt varsel kan inneholde tips basert på hvordan korteier kan bruke kortet sitt smartere – eksempelvis en varsling dersom kunden betaler i norske kroner framfor lokal valuta i utlandet. Transaksjoner i norske kroner gir nemlig ufordelaktig vekslingskurs utenfor Norge.
Kredittkort rettet mot smarttelefonbrukere
Monobank kredittkort retter seg i hovedsak mot digitale brukere som bruker smarttelefonen mye i hverdagen. Med medfølgende app skal brukerne få mer oversikt og en hyggeligere opplevelse.
– Appen og opplevelsen skal være så god at du får lyst til å slutte å bruke det vanlige bankkortet ditt, sier Gjendem til Dinero.no.
I stedet for å varslinger via tekstmeldinger får Monobank-brukere oppdateringer direkte i appen. Slik kutter de ut mellomleddet mange andre kredittkort avhenger av, og sørger for en mer sømløs opplevelse.
Kontoutskrift med emojis til tross, banksjefen vedkjenner at kundene de ønsker å nå er i alderen 35-45 år. Disse skal gjerne ha fast jobb, høy utdannelse og over gjennomsnittlig inntekt.
– Voksne i Norge har i snitt cirka to kredittkort, og de fleste har ikke et spesielt forhold til kredittkortet de eier. Vi forsøker å lage et kredittkort- og app-tilbud som skaper entusiasme – ikke basert på tradisjonelle egenskaper, men gjennom digitale tjenester.
Kredittkortet er anslått til å ha en årlig effektiv rente på 29,72 % og en månedlig avgift på 29 kroner. Gjeldende gebyrer og renter vil klargjøres ved lansering.
Pressemelding: Dinero.no