SAS opplyser i en pressemelding at selskapet har utvidet sitt senior usikrede obligasjonslån med 750 millioner svenske kroner.
Lånet har forfall 24. november 2022. Utvidelsen gjør at det samlede obligasjonslånet økes til 2.250 millioner svenske kroner. Utvidelsen prises til 102,50, som gir en effektiv rente på 4,73 prosent til lånets forfall, opplyses det.
Danske Bank, Nordea Bank, SEB and Swedbank har som tidligere hatt mandat i forbindelse med obligasjonslånet.
Onkel skrue – tommel ned
Nordea Markets kutter kursmålet på SAS-aksjen til 27 svenske kroner, fra tidligere 30 svenske kroner, ifølge TDN Direkt.
Kjøpsanbefalingen fastholdes. Aksjen har det seneste året steget 24,56 prosent, og har så langt i år gått tilbake 6,43 prosent.
Om selskapet
SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land.
SAS befant seg i en krisesituasjon høsten 2012, da forhandlinger mellom ledelsen og dets ansattes fagforeninger om en spareplan, som inneholdt ytterligere lønnskutt og lengre arbeidstid, gikk i stampe. I forbindelse med denne spareplanen ble en ny strategi lagt frem – «4EXCELLENCE Next Generation». Den omfatter blant annet utkontraktering av bakkehåndteringsvirksomhet, sentralisering av administrasjonen, endring av lønns- og pensjonsvilkår, ytterligere nedskjæringer i bemanning, utvidelse av rutenettet og flyflåten, og avhending av Widerøe. Alle punktene i strategiplanen er planlagt gjennomført innen 2015.
I 2013 ble det gjennomført en forenkling av selskapets serviceklasser om bord. Tidligere economy-, economy extra -og business-klasse ble erstattet med konseptene Go og Plus. Sistnevnte erstattet business-klasse på alle europeiske ruter, og business-klasse tilbys i dag kun på interkontinentale flyvninger.
Strategiene innebærer også en harmonisering og modernisering av selskapets flyflåte. I 2013 ble det siste McDonnell Douglas MD-80-flyet («Nora Viking», registrert SE-DIR) pensjonert. Flytypen utgjorde gjennom 1980- og 1990-tallet kjernen i SAS’ europeiske rutedrift, og på det meste var det 82 maskiner i aktiv tjeneste. Dagens flåte brukt på innenriks- og intereuropeiske flygninger består hovedsakelig av Airbus A319/A320/A321– og Boeing 737-fly av ulike konfigurasjoner. De eldre Boeing 737-flyene (hovedsakelig de som ble overført til SAS gjennom fusjonen med Braathens i 2004) skal også etter planen fases ut, og erstattes av tilsvarende «Next Generation»-maskiner.