Flyselskap

Airbus presenterer A220-300

presenterer A220

Etter at Airbus inngikk et samarbeid med Bombardier i fjor, har også Boeing kastet seg inn i kampen om de mindre regionalflyene. Tirsdag ettermiddag presenterte Airbus nye A220 på en pressekonferanse i Toulouse i Frankrike.

Ved en lanseringssermoni i Toulouse tirsdag, fikk pressen for første gang stifte bekjentskap med A220-300, som får selskap av den mindre versjonen A220–100. Dette er Airbus «svar på tiltale» nå det gjelder fly som egentlig kan passe godt inn i det regionale norske nettverket.

Airbus selv mener de nye A220-flyene med 108 til 133, eller 130 til 160 seter utfyller den større A320-familien.

 

Bombardier CS-300 (C-klassen) – Pressefoto: Bombardier.com

Egentlig er A220-modellen bare omlakkerte fly av de nye C Series-flyene til kanadiske Bombardier. I forbindelse med at Airbus nå har kommet på eiersiden i et felleseid selskap som produserer modellene, har de blitt døpt om til Airbus.

Bombardier produserer fortsatt sine mindre CRJ-jetfly. CRJ-flyene er å finne hos SAS og andre selskaper her i Europa.

Om Bombardier

Bombardier CSeries er en serie jetfly som siden 2012 har vært under produksjon og utvikling av det kanadiske Bombardier-konsernet.

Flytypen er et tomotors mellomdistanse jetfly. Serien er ment å erstatte CRJ-serien og har kapasitet til å frakte 110 til 130 passasjerer.

Flyets rekkevidde ligger på mellom 4 200 og 5 600 kilometer, farten er mellom 840 og 880 km/t og leveres i to underserier, C-100 og C-300. Sistnevnte har større passasjerkapasitet og lengre flykropp, som vist på figuren til høyre. Avhengig av flyselskapenes behov er flyene inndelt i klasser, enten i en kombinasjon av forretningsklasse og økonomiklasse eller en ren økonomiklasse. Setearrangementet er for økonomiklassens del et 2+3 i bredden og for forretningsklassen 2+2. Ellers kan her nevnes flyets egenskaper på rullebane, da det kan trafikkere rullebaner så korte som 1 100 til 1 400 meter.

Boeing + Embraer

Etter at Airbus og Bombardier annonserte sitt samarbeid i oktober i fjor kom amerikanske Boeing fort på banen, selv om de tidligere har uttalt at det er for lite marginer å hente i markedet for mindre jetfly, ifølge Bloomberg.

Widerøe er lanseringskunde på Embraer E2-190. Pressefoto: Embraer

I juli annonserte Boeing et samarbeid med brasilianske Embraer. De to selskapene etablerer et felleseid selskap for kommersielle fly som Boeing eier 80 prosent av.

Embraer har på linje med Bombardier utviklet en ny versjon av sine regionaljetfly i E190-serien. Widerøe var lanseringskunde for E190–E2 , men Embraer tilbyr også en litt mindre variant kalt E175-E2 (88 til 90 seter) og en litt større variant kalt E195-E2 (132 til 146 seter).

Fakta om flyet – Embraer E190-E2

  • Produsert av verdens tredje største flyprodusent, brasilianske Embraer.
  • 114 seter designet for god benplass
  • Lademulighet for mobil, pc og nettbrett
  • Ekstra store hyller til håndbagasje
  • Lager mindre støy enn andre flytyper
  • Flyet er rigget for fremtidens passasjerer som forventer å være online hele tiden
  • Betydelig lavere utslipp av både CO2 og NOX

Kilde: Airbus / E24.no