I juli valgte 2.8 millioner reisende å reise med SAS, mer enn noensinne i juli. En økning på ca. 30.000 passasjerer sammenlignet med juli i fjor.
SAS trafikken hadde en positiv utvikling i juli og økte med nesten 2%. Trafikken på SAS Europa-rutene økte med litt over 4% etter at SAS økte sesongproduksjonen på fritidsruter til / fra Sør-Europa. SAS Domestic utviklet seg også positivt og økte med 1% i løpet av måneden.
I juli ble SAS trafikk påvirket av flere operasjonelle utfordringer, hovedsakelig på grunn av flyproblemer i deler av Europa, forsinket levering av Airbus A320neo-fly og mangel på personale i deler av virksomheten. Samlet sett har dette dessverre resultert i lavere driftsstabilitet og punktlighet enn normalt. I løpet av måneden ble SAS på kort varsel tvunget til å sette om 500 av ca. 25.000 planlagte avganger, noe som medførte at regelmessigheten var litt over 1 prosentpoeng lavere enn normalt.
- LES OGSÅ: Fortsatt utfordringer for SAS
«Vi er glade for at flere reisende valgte å reise med SAS i juli. Det viser at vår strategi og vårt kundeutbud gjør SAS sterk i global konkurranse. Samtidig beklager jeg forstyrrelsene i form av avbrutt fly og forsinkelser vi opplevde i deler av høysesongen. SAS-ansatte har virkelig gjort sitt ytterste for å hjelpe berørte passasjerer, men dessverre er det uunngåelig at noen kunder har blitt negativt påvirket, noe vi naturligvis beklager. Vi har allerede tatt en rekke tiltak som løser de utfordringene vi har hatt på kort og lang sikt. Dette betyr at vi vil gjenopprette den pålitelige servicen våre kunder forventer fra SAS»
Rickard Gustafson, Konsernsjef, SAS.
Varsler dårligere resultat etter trøbbelet
SAS har kansellert flere flyvninger enn normalt i selskapets regnskapsmessige tredje kvartal 2018, noe som vil lede til høyere irregulære kostnader, kommer det frem av selskapets trafikktall for juli 2018. Det melder TDN.
Kapasiteten til SAS’ regulære trafikk, målt i ask (tilgjengelig setekilometer), var opp 3,0 prosent i måneden, sammenlignet med samme måned i fjor.
Forklaringer – All time high
- Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.
- Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre.
- Total kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer.
- Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene.
- Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden.
- Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK).