Flyselskap

Aeroflot: Russerne inntar Gøteborg

Russerne inntar

I oktober lanserer Aeroflot daglig non-stop rute mellom Moskva og Göteborg Landvetter Airport.

Det er den første direkte ruten som det russiske flyselskapet åpner ved en regional flyplass i Skandinavia. Moskva er et viktig reisemål for Vest-Sverige, både for fritids- og forretningsreisende. Ruten gir også gode videre forbindelser til Aeroflots destinasjoner i Asia. Inkludert den russiske hovedstaden, vil Göteborg Landvetter nå tilby ruter til nesten 100 destinasjoner.

Fra og med 29. oktober vil folk i Vest-Sverige kunne fly bekvemt fra Göteborg Landvetter til Moskva og Aeroflots destinasjoner i Asia. Dette vil gi en mer bekvem reise for de ca 8000 årlige passasjerene som hittil har hatt behov for å mellomlabde på vei mellom Göteborg og Moskva. Det er like mange russere som svensker i dag flyr mellom de to byene; ca 60 prosent av dem er fritidsreisende. Moskvas kulturskatter, som St Basil’s Cathedral og Kremlin på Red Square, handler nå om en to og en halv times flytur for folk i Vest-Sverige.

“Med Aeroflots rutetillegg, legger vi på kort tid en enda viktigere direkte rute og nå til Moskva. Vi er veldig fornøyd med den økte interessen i vår region, noe som også vil hjelpe oss med å nå målet om å fordoble antall overnattingsopphold ved 2030. Samtidig vil selskapene i Vest-Sverige komme nærmere det russiske markedet og potensialet det medfører.”

Charlotte Ljunggren, Lufthavnsdirektør på Göteborg Landvetter.

Ruten starter 29. oktober 2018, med syv avganger i uken fra Göteborg Landvetter til Moskva Sheremetyevo, en av de tre flyplassene i den russiske hovedstaden. Flytiden vil være 2 timer og 25 minutter. Flymodellen er en Sukhoi Superjet, som ble lansert i 2008.

Russerne inntar Gøteborg med Sukhoi Superjet

Sukhoi Superjet 100 er et moderne regionaljetfly med fly-by-wire-system og 75 til 95 sitteplasser. Superjet 100 produseres av den russiske flyprodusenten Sukhoijs sivile avdeling, som Finmeccanica fra Italia eier 25 % av. Jetflyet utvikles i samarbeid med Finmeccanicas datterselskap Alenia Aeronautica.  Sukhoj Superjet 100 er designet for å konkurrere mot fly av typen Embraer E-Jet og Bombardier CRJ. Sukhoj hevder at SSJ kommer til å ha 10-15 % lavere driftskostnader enn motstykkene fra Embraer eller Bombardier til en pris av 27,8 millioner dollar.

%d bloggere liker dette: