Fra oktober 2018 gjør SAS det mulig for flere passasjerer å forhåndsbestille mat om bord på kortere ruter. På denne måten kan mat svinnet reduseres – og tilbudet med skreddersydde opplevelser for passasjerene øker. I tillegg er initiativet i tråd med visjonen om å bidra til neste generasjons reise.
Fra 1. oktober 2018 blir det mulig å bestille mat fra dag- og kveldsmenyen på alle SAS skandinaviske og europeiske flyreiser på minst 80 minutter. I stedet for i dag hvor lengden på flyreisen må være minst to timer. Dette betyr dobling av antall ruter hvor du kan bestille mat. Initiativet betyr at pre-order-tjenesten nå blir tilgjengelig for totalt 80.000 SAS-ruter i løpet av året. Reisende kan velge mellom et utvalg av 11 ferske og deilige retter, inkludert de verdsatte salatboksene – New Nordic lansert av SAS våren 2017.
«Det er mange som velger å bestille mat ombord, og tilbudet blir verdsatt av våre passasjerer. Det er en måte for oss å tilby en moderne og innovativ løsning, som lar passasjerene tilpasse deres tur og bare bestille maten de ønsker, slik som veganer retter, glutenfri, eller velge fra en rekke kjøttretter. Det er derfor vi har valgt å doble antall fly med mulighet for forhåndsbestilling. SAS alltid streber etter å være i forkant både når det gjelder utvikling og optimalisering, samt å inspirere neste generasjons måte å reise på, sier Freya Anna Matz, SAS pressesjef i Sverige.
Dobler antall ruter
Forhåndsbestilling av mat til turer med SAS er enkelt. Du kan gjøre det i forbindelse med billettbestilling eller legge til det senere ved å logge deg på «Mine reservasjoner» -siden på SAS nettside. Her finner du et bredt utvalg av retter for enhver smak å velge mellom. Beslutningen om å lansere muligheten for forhåndsbestilling av mat ombord på flere flyreiser er en del av SAS miljø- og bærekraftig arbeid.
– Forhåndsbestilling av mat er en fin måte å redusere mat svinnet på, da det bare lastes riktig antall måltider på hver enkelt rute. Dette sikrer at ikke bare maten som serveres av SAS alltid er god, inspirerende og av høyeste kvalitet, men også at matenes gevinster er lave. Både varer og etterspørsel varierer med årstidene, og derfor er New Nordic optimalisert og tilpasset SAS menyene slik at råvarene til sesongen er i fokus.
Passasjerer i SAS Go kan fortsette å kjøpe frokostbokser, smørbrød, pizza og snacks uten forhåndsbestilling. I tillegg finnes en rekke retter og snacks på menyen, som oppdateres jevnlig – senest 30. september 2018.