SAS fraktet 2,9 millioner passasjerer i september i år, en oppgang på 115.000 passasjerer eller 3,3 prosent fra samme måned i fjor.
Kabinfaktoren, altså hvor godt selskapet klarer å fylle flyene, var opp 1,8 prosent til 78 prosent.
Inklusive chartertrafikken fraktet SAS 2,85 millioner passasjerer i september , og oppnådde en kabinfaktor på 79,1 prosent.
«Etter å ha betjent den høye etterspørselen etter fritidsreiser i løpet av sommerperioden, har vi nå fullt ut justert kapasiteten til mer forretningsrettede ruter», kommenterer flyselskapet tallene som ble lagt fram fredag.
- Les også: Nye jubeltall for Norwegian
Nesten 3 millioner passasjerer
SAS økte den regulære passasjertrafikken (RPK) med 4,8 prosent i september sammenlignet med samme periode i fjor, mens antall tilbudte setekilometer (ASK) økte med 2,4 prosent.
Veksten fortsetter å være størst i Europa, hvor veksten var nesten 6 prosent. Interkontinentale linjer hadde også en positiv utvikling med en trafikkøkning på litt over 3 prosent, til tross for en kapasitetsnedgang med litt over 1 prosent.
Trafikken på SAS’ innenlandske ruter utviklet seg også positivt, og økte med nesten 4 prosent i løpet av måneden.
Yield, fyllingsgrad og setekilometer |
Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.
|
Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre. |
Total kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer. |
Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene. |
Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden. |
Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK). |
Kilde: Newsweb