Boeing har sendt ut en sikkerhets advarsel til flyselskapene som i dag bruker de nye 737 MAX-flyene.
Det kommer etter flyulykken utenfor Indonesia i slutten av oktober, hvor 189 mennesker mistet livet. Boeing advarer flyselskap om at sensorer i cockpiten kan gi feilaktige avlesninger, noe som fører til at nesen (fronten) på flyet plutselig peker ned, skriver Bloomberg.
Sikkerhetsadvarsel og instruksjoner
Boeing kommer også med instruksjoner om hva piloter skal gjøre dersom feilen oppstår. Disse advarslene skal være basert på foreløpige funn fra ulykken, som involverer et Air 737 Max 8-fly fra flyselskapet Lion Air.
Flykrasjen i Indonesia er den første store ulykken som involverer denne modellen av Boeing 737, som ble introdusert til det kommersielle markedet i fjor. I oktober skrev Reuters at Boeing har mottatt 4,783 bestillinger på flyet, der 219 har blitt levert før slutten av september.
Norwegian er blant selskapene som bruker flyet, og har 14 maskiner av 737 MAX 8-flyet i trafikk. Norwegian har til sammen en bestilling på 110 Boeing 737 MAX-fly.
- LES OGSÅ: Norwegian mottar sin første 737 MAX
Om 737 MAX
Den nye familien er basert på Boeing 737 Next Generation-familien som den kommer til å erstatte. Den vil representere fjerde generasjon av 737-familien. Den viktigste endringen er bruken av større og mer effektive CFM International LEAP-1B-motorer. Flykroppen vil også gjennomgå enkelte modifikasjoner. Første leveranse av 737 MAX er planlagt å finne sted i 2017, 50 år etter at 737 gjennomførte sin første flyvning. Boeing har per mai 2015 bekreftede bestillinger for totalt 2 725 fly av typen 737 MAX.
Tidligere fly utviklet av amerikanske Boeing Commercial Airplanes blir ofte nevnt med Boeing i navnet. Produsenten har derimot ved lansering av 737 MAX gjentatte ganger presisert at flytypen kun heter 737 MAX, altså ikke Boeing 737 MAX.