Flyselskap

Qatar Airways kan komme til å forlate Oneworld

forlate Oneworld

Qatar Airways CEO Akbar Al Baker har en historie med å lage dramatiske kunngjøringer. Den hittil siste kom i et intervju med FlightGlobal hvor han indikerte at selskapet vurderer å forlate Oneworld Alliance. Med egne ord sa M. Al Baker:

«Hele dette bedrageriet må stoppe, det har gått alt for langt … Hvis Qatar Airways forlater Oneworld, vil det sende en veldig feilmelding til verden om allianser.»

Hvis du lurer på hvilket bedrageri han snakker om, virker det som at Al Baker er frustrert over Qantas og American Airlines handlinger, og han mener at flyselskapene bruker blokkeringstaktikk og ikke oppfører seg i ånden som kreves av alliansepartnere. Om det anstrengte forholdet mellom de rivaliserende flyselskapene, sa Al Baker om Qatars forhold til American Airlines:

«Hele ideen bak en allianse er å jobbe sammen for å støtte hverandre som en familie. Men jeg tror ikke det er noe mer alliansens ånd, spesielt siden American Airlines kontinuerlig retter seg mot Qatar Airways, fortalte Qatar Airways, å gi feil informasjon til den amerikanske regjeringen om Qatar Airways. Og nå er det rettet mot investeringen i Air Italy på meget høyt nivå mellom regjeringens interaksjon, og hevder at vi jukser på open-skies-avtalen som vi signerte med USAs regjering. «

 

Oneworld medlemmet – Australske Qantas samarbeider med Emirates som ikke er med i noen allianse. Bildet er tatt i Sydney forbindelse med en «felles» overflyvning.

Hardt mot Oneworld medlemmet Qantas

Al Baker holdt ikke tilbake mot Qantas heller:

«Og det blokkerer vår mulighet til å få rettigheter til Australia. Så hva er poenget med oss ​​i denne alliansen hvis det bare er for noen få interesser, og resten av interessene er kompromittert? »

Denne frustrasjonen gjenspeiler de politiske problemene i Gulfen for øyeblikket, Qantas har sterke forbindelser med Qatars konkurrent Emirates. Som det står, blir Qatar boikott av flere av sine naboer, inkludert Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater og Egypt. Qatar-fly har ikke lov til å bruke disse landenes luftrom selv for overflyvninger, som har truffet selskapets bunnlinje i år, med at flyselskapet må ta en lengre rute til Europa.

forlate Oneworld Qatar Airways
Qatar Airways Qsuite ombord på Airbus A350-1000

Dårlige nyheter for Oneworld-medlemmer

Hvis Qatar Airways forlater Oneworld alliansen, ville det være dårlige nyheter, spesielt for Oneworld-medlemmer basert i Europa. Å fordømme miles med Qatar på ruter til Asia fra Europa er alltid et godt alternativ spesielt i Premium kabiner siden Qatar Business class slår alt annet for øyeblikket, og Qsuites slår mest førsteklasses produkter rundt.

Hva gir mer enn å opptjene status ved å fly Qatar, og kan være en nyttig snarvei. Overvei et medlemskap BA Executive Club som flyr på en rabattert Business Class-billett fra Europa til Asia via Doha. Vedkommende vil opptjene 560 tier poeng som er nesten nok for Sølv status (600 Tier poeng kreves), noe som betyr at de bare må ta 4 intra-Europa flyreiser med BA og en langtur flytur per år for å opprettholde sin Sølv status med BA.

Siste tanker

Al Baker er kjent i bransjen for sine «off the wall» og litt opprørende utsagn. Og mens trusselen om at Qatar forlater Oneworld er seriøs, tviler vi på at de ville gjøre noe sånt over natten. Kanskje det beste, svarte svaret om Qatar forlater, var fra Rob Gurney, konsernsjef i Oneworld:

“I will wait for him to come back before deciding what to do.”