Boeing er klar til å avsløre Boeing 797 tidligere enn ventet. Rykter sier at Boeing 797 presenteres i juni 2019 på Paris Air Show!
Dette flyet er fremtidens ultimate, perfekt for det moderne landskapet og triumfen av alle Boeing-teknologi hittil.
Hva er så bra med Boeing 797?
Boeings flytype er spesielt ettertraktet av lavprisselskaper, og Norwegian er tydeligvis interessert. Ifølge Dagens Næringsliv har Bjørn Kjos vært i Seattle flere ganger og deltatt i samtaler om utviklingen av B797. Et samarbeid som blant annet bygger på at Norwegian er en av de største kundene til den amerikanske flyprodusenten.
En kommende B797 må være veldig billig i drift og ha en lang rekkevidde. For eksempel må den kunne fly mellom Oslo og Minneapolis, men den trenger ikke plass til mye frakt.
Björn Kjos til Dagens Næringsliv.
I det store og hele sliter mange flyselskaper med å finne en måte å transportere 250 passasjerer kort til mellom lange avstander, uten å måtte stole på større jetfly som Boeing 787, 777 eller Airbus A350. De store flyene er ikke rimelige i drift, og flyselskapene trenger egentlig i hovedsak en mindre versjon av 787.
De forskjellige flyene er rangert etter kapasitet. Boeing 797 ville fylle den svarte plassen. Som du kan se, har Boeing ikke et fly som passer perfekt til dette tomrummet.
Flyet ville ha den mest moderne teknologien, ikke bare drivstoffeffektiviteten nevnt ovenfor, men også en komposittstruktur som 787 (dermed lettere) og kanskje de foldende vingene på 777x.
Boeings helt nye kommersielle fly er ventet ål ha to varianter. En med 228 seter 797-6X med en rekkevidde på 5000 nautiske mil og 268 seter 797-7X med en rekkevidde på 4200 nautiske mil. Delta, United, Norwegian og Air Lease Corporation anses potensielle kunder til å motta flyet fra 2025.
Hvorfor Paris Air Show?
Å bygge et fly er ikke en liten oppgave, og Boeing har allerede satt av USD$ 15 milliarder til dette prosjektet. Til tross for ikke å kommentere utviklingen av 797 på Farnborough Air Show, må fabrikken ha en viss ordre reserve på plass for å fullføre utviklingen. Så hvis vi ser på hvordan leverandørene våre opererer (Kan sammenlignes med at Apple iPhone rykter blir lekket) når en stor kunngjøring kommer.
Ifølge luftfartsjournalisten Jon Ostrower er følgende tidslinje foreslått:
- Desember 2018: Fristen for motortilbud fra produsenter.
- Februar 2019: Boeing tar sin endelige beslutning for motoren.
- Mars 2019: Flyselskaper og leasingselskaper tegner forkontrakter.
- Juni 2019: Lansering av 797 sammen med de første kundene på Paris Air Show.
Vi vet at Rolls-Royce allerede har lagt et tilbud på motorene i prosjektet, og vi kan forvente at de andre motor-produsentene også skal gjøre det. Således passer det pent inn for en kunngjøring til Paris Air Show.
Boeing rykter B797
Problemet er at Boeing fortsatt er under utviklingen med å bygge 777X og det er lite sannsynlig at de kommer til å jobbe med Boeing 797 på enda en stund. Det andre problemet er at Boeing bare vil bygge det hvis de har ordrene. United og Delta har allerede uttrykt interesse. Ryanairs administrerende direktør, Micheal O’Leary, tror imidlertid ikke flyet blir kostnadseffektivt nok.
Men når ordrene kommer inn og det er bekreftet, kan vi forvente rundt 5 år fra konsept til utvikling.
Airbus var rask til å kommentere ryktet om at hvis flyselskaper vil ha et mid-kapasitetsfly, kan de få en Airbus A321XLR tilgjengelig innen 2022 (som vil være en ytterligere økt kapasitetsutgave av Airbus A321neo).