Alitalia, det nasjonale italienske lyselskapet, har vært i drevet med statsstøtte siden det ble slått konkurs i fjor. I april 2017 skal selskapet angivelig ha tapt inntil € 500 000 (MOK 4,8) per dag.
Nå prøver den italienske regjeringen å selge en andel i flyselskapet og har tre potensielle kandidater. Den italienske regjeringen har lagt en føring om at Alitalia må forbli et italiensk flyselskap, og derfor har regjeringen valgt å beholde 51% av aksjene i flyselskapet. De tre partene som angivelig er interessert i å kreve en andel av det krevende flyselskapet er:
Lufthansa var angivelig tidligere interessert i det skakk-kjørte italienske selskapet, men de er ikke lenger interessert. Så hvem er parat til å kjøpe Alitalia?
EasyJet
Den første store interessenten som angivelig er interessert i å kjøpe Alitalia, er den europeiske lavpris-giganten EasyJet. EasyJet har nylig sett på å diversifisere sin europeiske virksomhet, og har nylig overført en stor del av sin flåte til EasyJet Europe. EasyJet Europe er en ny enhet basert i Østerrike. Etablering av denne nye enheten er en del av EasyJets planer om å kunne fortsette den europeiske virksomheten etter en eventuell Brexit. EasyJet har for tiden en flåte på 165, mens EasyJet Europe har en flåte på 116 fly. Dette gir en samlet flåte på 281 maskiner. Ifølge tidligere rapporter har EasyJet ikke levert noe formelt bud på restene av Alitalia. De har heller vist sin interesse.
Delta
Det amerikanske flyselskapet Delta er primært irritert på grunn av «urettferdig konkurranse» fra de store gulf selskapene (ME3 – Qatar Airways, Emirates og Etihad). Det italienske flyselskapet Air Italy er delvis eid av Qatar Airways, med en 49% eierandel. Som et av 5 nye flyselskaper å se i 2019, forventes det at Air Italy skal gjøre det bra. Faktisk forventer det nye flyselskapet å operere en flåte på 50 fly innen 2022 med 18 B737-MAX8 fly på bestilling. Med støtte fra en stor operatør som Delta, kunne Alitalia potensielt gi seriøs konkurranse til både Air Italy og Qatar Airways. Det har angivelig vært snakk om at Delta kunne operere langdistanse-aspektet av flyselskapet, mens EasyJet kunne fokusere på kort-rutene i Europa.
Delta er også angivelig ute etter å investere i den indiske flyselskapet Jet Airways. Delta ønkser etter hvert å kjøpe 24% eierandel av Etihad. Dette ville være i tillegg til 51% eid av flyselskapets nåværende konsernsjef.
Ferrovie Dello Stato
Den tredje og siste interessenten har etterspurt å kjøpe den italienske jernbane selskapet (NSB i Italia), Ferrovie Dello Stato. Ferrovie Dello Stato er allerede et statlig selskap, noe som betyr at den italienske regjeringen kjenner sin virksomhet ganske bra. Som sådan er det ikke overraskende at de er i drift.