EasyJet har besluttet å investere tungt i ett nytt lojalitetsprogram i løpet av de kommende årene.
I dag tilbyr flyselskapet to lojalitetsprogrammer, ett betalings basert program og ett som er «by inviatiton only» (IO). IO programmer finnes også hos SAS EuroBonus med Pandion status. Flere andre selskaper har dette men markedsfører dem selvsagt ikke. Selv om det betalings baserte programmet er ganske likt det man finner hos nettverks selskapenes «gratis» lojalitetsprogram, tilbyr det åpne programmet hos EasyJet relativt få fordeler. Til tross for spekulasjon om dette, ble nyheten formelt kommunisert via selskapets siste resultat fremleggelse.
Nåværende ordninger
Det tilbys i skrivende stund to ulike programmer hos EasyJet. Det første kalles EasyJet Plus. Med EasyJet Plus må medlemmene betale £ 199 (NOK 2 200) i årlig gebyr. Dette gir imidlertid de fleste fordelene med en «Flexi» -booking, selv om man har valgt å bestille den billigste billetten. EasyJet Plus-medlemmene får i tillegg gratis setevalg, prioritet ombordstigning, fast-track sikkerhet-kontroll, tilgang til dedikerte bagge-avleveringer, i tillegg til et par andre. Med andre ord et helt ordinært flyselskaps lojalitetsprogram.
Den andre kjente medlemskapet som tilbys er kjent som EasyJet Flight Club. Dette er en gratis ordning som tilbys til hyppige reisende. Da programmet bare baserer seg på «Invitation Only» må ett av følgende kriterier oppfylles for å kunne kvalifisere som en EasyJet Flight Club medlem:
- Fløyet 20 EasyJet-flyreiser i løpet av de siste 12 månedene.
- Fløyet 10 + reiser til over 1500 kroner de siste 12 månedene.
- Eller fløyet gjennomsnittlig 10 flyvninger årlig de siste 10 årene med minst 1 flyvning i året.
Fordelene ved dette programmet er ikke de samme som for EasyJet plus. I stedet for å tilby de små fordelene som gjør en reise «lettere», er den viktigste fordelen med Flight Club at alle skatter og avgifter ved endring er gratis.
Lojalitet øker antall bestillinger
Ifølge EasyJet vil deres nye ordning bidra til å holde kundene lojale hos selskapet. Dette er omtrent det samme som når du besøker samme kaffebar for å få kortet ditt stemplet. Ifølge EasyJets data var 66% av setene i regnskapsåret 2018 bestilt av kunder som også hadde reist med EasyJet i løpet av de siste 2 årene. I tillegg vil returnerende kunder bestille dobbelt så mange flyvninger enn første gangs reisende EasyJet-kunder.
Nå kommer EasyJet til å bytte sitt hyppige flyerprogram for å være tilgjengelig for alle. Alle passasjerer vil kunne samle inn og bruke poeng på EasyJet-kjøp.
I 2019 starter EasyJet utbyggingen ved å utvikle den nye teknologien som kreves og lansere den i Storbritannia. Fra og med 2020 vil programmet rulles ut over hele Europa og utvide til å inkludere EasyJet Holidays. Flyselskapet vil også introdusere et forretningsbelønningssystem i 2020.