Torsdag lanserte SAS et initiativ sammen med BRA, Kalmar kommune, Kalmar Öland flyplass og AirBP. Målet er å sikre at tilsvarende 5 prosent av flydrivstoffet på ruten mellom Kalmar og Stockholm flys med fornybart biodrivstoff.
SAS involvering i Kalmar-initiativet er en del av SAS bærekraft og omstillingsarbeid. SAS har en klar ambisjon om å redusere klimapåvirkningen av luftfart gjennom innovasjon og investering i ny teknologi, uten å gå på kompromiss med den viktige rollen som flyselskapet i samfunnet har.
«SAS langsiktige mål er å redusere de totale klimagassutslippene med 25 prosent innen 2030. Selskapet har tenkt å være blant de ledende flyselskapene i konvertering. Initiativet i Kalmar er et puslespill i arbeidet mot en langsiktig mer bærekraftige flyreiser».
Lars Andersen Resare, SAS Sustainability Manager.
SAS bærekraft- og omstillingsarbeid omfatter å investere i mer klimaeffektive fly, flyr mer effektivt og bruke biodrivstoff.
SAS og svenske BRA samarbeid
– Bærekraftsproblemet er avgjørende for flyet. Vi trenger rask og effektiv transport, både lokalt og globalt, slik at folk kan møte og vi kan fortsette å vokse, sier Lars Andersen Resare.
De ca. 80 tonn biodrivstoff som trengs for all flytrafikk fra Kalmar til Stockholm i 2019, vil bli levert av AirBP.
En viktig del av omstillingsarbeidet er å sikre tilgjengeligheten av biodrivstoff, og SAS har derfor lenge arbeidet for å akselerere kommersialiseringen av biodrivstoff. I fjor lanserte SAS et partnerskap med PREEM, som har som mål å resultere i betydelige biodrivstoffleveranser fra 2023.