Flyselskapene kjemper om å lansere det første elektriske flyet. De første passasjerflyene forventes innen ti år.
Debatten om flytrafikkens betydelige CO2-utslipp og negative virkning på klimaet verserer i media. Flyselskapene i bransjen kjemper om å bli det første som setter det første elektriske flyet i rute. Utviklingen går veldig fort, og den første kommersielle elektriske ruten forventes om bare få år.
«Det er hundrevis av små og store bedrifter som arbeider med å utvikle elektriske fly.»
Olav Mosvold Larsen, Seniorrådgiver hos Avinor, som blant annet driver flyplasser i Norge.
«Med informasjon fra flyprodusenter som Boeing og Airbus, vet jeg at de jobber med flytyper som fra rundt 2030, skal kunne fly opp til 100 passasjerer i rundt 1000 kilometer i såkalt hybrid-fly. Det vil være bra for nord-europeisk luftfart.»
Store endringer innen 2040
Den Norske Regjeringen har stort fokus på elektrifisert kommunikasjon både på land, til sjøs og i luften for å redusere CO2-utslippene. Derfor har Avinor oppgaven med å følge markedet og se på hvordan man kan fremskynde utviklingen. Flyselskapene SAS og Widerøe er partnere i prosjektet.
Ifølge seniorrådgiveren flyr det første elektriske passasjerflyet med elektriske motorer, hvor en generator ombord kan lade batteriene underveis.
«Med denne typen fly mener vi at all norsk innenriks trafikk kan elektrifiseres innen 2040».
Han forteller videre at amerikanse Zunum Aero, inkludert Boeing og JetBlue, har registrert seg med et 12-personers hybrid-fly i 2022.
Nylig har det britiske lavprisselskapet Easyjet, som samarbeider med Wright Electric, meldt seg på i kampen. De vil sette inn elektriske fly på ruter på opptil 500 kilometer i 2027.
Kilde: Ritzau