Forrige mandag kunne vi publisere nyheten om at Lufthansa Gruppen vurderer Boeing 787 Dreamliner i flåten. I samme artikkel fremkommer det at selskapet ikke skrinlegger planene om First Class i selskapets Boeing 777X.
For noen måneder siden fikk vi svar på Lufthansas planer for Business Class på selskapets 777X-fly.
Med den katten ute av sekken, spinner tankene om hvordan First Class blir om bord på samme flytypen. Frem til Lufthansa pensjonerte First Class om bord på Queen of the Skies – Boeing 747-400, hadde selskapet First Class på upper deck, i andre etasje og med totalt 8 seter.
Separat seng i tillegg til setet. Det ga passasjerene en ordentlig mulighet for å sove, ikke bare et nedfellbart sete (bare ombord på 747-400-tallet, som 777X skal erstatte), de andre First Class fly typene har et 180-graders nedfellbart sete.
Men du vil legge merke til at det ikke er noe privatliv, ingen avskjerming av noe slag, og kabinen er i en 1-1 konfigurasjon slik at du er ganske nær din nabo!
Mulig First Class i 777X?
Lufthansa er lanseringens kunden for den nye Boeing 777-9. Flyet skal erstatte den aldrene flåten av Boeing 747-400, og blir levert uten First Class. Det gjelder i midlertidig bare de første 13-20 av 777X-flyene.
«Generelt ønsker vi å beholde andelen av fly utrustet med First Class kabin i Lufthansas langdistanse-flåte på nåværende nivå på 50 prosent. Det betyr at vi sannsynligvis i 2021 lanserer et nytt First Class-produkt, noe som sannsynligvis vil gi en mye mer privat atmosfære enn dagens åpne løsning.»
Carsten Spohr, Konsernsjef, Lufthansa.
Hva kan vi forvente av neste generasjon av Lufthansas First Class?
Hva kan vi forvente av First Class i 777X ?
- Diskresjon og privat atmosfære. Dagens Lufthansa First Class har ganske enkelt ikke noe diskresjon for privat livet. Det kan sammenlignes med åpne kontorlandskap; Vil passasjerer som betaler over NOK 50.000 NOK innfinne seg med et veldig luksuriøst, men åpent rom?. I tillegg hvis vi man ser på den kommende Business Class hos Lufthansa 777X, kan vi se at den private atmosfæren er vesentlig bedre ivaretatt.
- Sete. Den opprinnelige First Class med en seng ved siden av setet var ikonisk, tok dette faktisk opp for mye plass. I fremtiden bør vi forvente at setet skal være sengen, og at kabinpersonalet tilbyr en madrass som er vanlig om bord på andre flyselskaper.
- Plass og komfort. Man går i tanker at den private opplevelse og at det vil det være godt med plass blir ivaretatt. Man trenger bare å se på hva flyselskapene fra Midt-Østen gjør med å skape suiter om bord for sine VIP-gjester. Med privat-atmosfære og plass kan da Lufthansa tenkes å matche Singapore Airlines? Time Will show.
Vi kan forvente en kunngjøring i løpet av 2021 om hva Lufthansas planer er for First Class i 777X.
«First Class utvikler seg bedre enn vi hadde forestilt oss for tre eller fire år siden. Vi evaluerer ruter hvor det er rentabelt og, hvor vi har et reelt marked.»
Carsten Spohr, Konsernsjef, Lufthansa.