Flyselskap

Business class med Cathay Pacific til Østen

Cathay Pacific Business class med Cathay
Cathay Pacific A350-900 – gjesteopptreden på ruten CPH-HKG

Oneworld medlemmet Cathay Pacific hadde en gjesteopptreden på ruten mellom København og Hong Kong. Ruten ble lagt ned da SAS valgte å flytte sin Hong Kong avgang til nettopp København.

Cathay Pacific flyr til en rekke andre destinasjoner i Europa, og nå har de Business Class med Cathay Pacific til østen på tilbud.

Cathay Pacific
Cathay Pacific – Business Class – Foto: Cathay Pacific

Selskapet har i øyeblikket en Business Class promotion til Hong Kong, Indonesia, Filippinerne og Australia. Salgsperioden er til 31. januar 2019. Den gjelder for reiser i perioden 01. januar 2019 til 30. juni 2019. Alle priser kan ses på selskapets hjemmeside www.cathaypacific.com

Land By / Destinasjon Economy Business
China Hong Kong 1 900 14 040
Indonesia Bali, Subaryaya, Jakarta, 2 500 16 650
Filippinene Manila, Cebu, Cork, Davao 2 500 16 605
New Zealand Auckland, Christchurch 3 500 18 000
Australia Adelaide, Canberra, Brisbane, Cairns, Melbourne, Perth og Sydney 3 500 18 000

Notér at det er priser uten skatter og avgifter og er “subject to availability”.


Er du glad i å reise – få de beste tilbudene på flybilletter – tilmeld deg vår lukkede Facebook-gruppe flightdeals.no .


Dynamic Pricing – tilbud fra Skandinaiva

En form for prissetting som brukes i reiselivsnæringen, er dynamisk prissetting. Da er det ikke en fast pris på produktet – selgeren og kjøperen forhandler og blir enige om prisen. Prisen kan variere fra handel til handel avhengig av hva selger og kjøper blir enige om. For å kunne benytte dynamisk prissetting må bedriften legge til rette for at prisen raskt kan endres. Hoteller, flyselskaper og turoperatører benytter ofte dynamisk prissetting.

Vi kan også snakke om psykologisk prising. Da settes prisen så nær forbrukernes «terskelverdi» som mulig, uten å gå over den. Prisen kan bli oppfattet som lav uten at den egentlig er det.

Om selskapet

Cathay Pacific, IATA-kode CX, medlem av Oneworld-alliansen, er et flyselskap med hovedsete i Hongkong. Hovedbasen er Hongkongs internasjonale flyplass Chek Lap Kok. Navnet er avledet av et gammelt navn for Kina (Cathay), og grunnleggerens visjon om en gang å kunne fly over Stillehavet.

Cathay Pacific er vokst fra en beskjeden start til ett av verdens største flyselskaper. Det ble stiftet den 24. september 1946 av den australske flyveren Sydney H. de Kantzow og den tidligere amerikanske militærpiloten Roy C. Farrell. Opprinnelig drev det flyfrakt med to DC-3-maskiner, og etter hvert kom passasjerbefordring til. Det ble opprettet frakt- og passasjerruter fra Hongkong til Shanghai, og snart etter også til Manila, Bangkok, Singapore og Sydney.

Cathay er medlem i Oneworld alliansen

I august 2016, er Oneworld den tredje største flyselskaps alliansen i form av antall fraktede passasjerer med mer enn 557,4 millioner. På andre plass følger  Star Alliance med 641,1 millioner. Størst er SkyTeam med 665,4 millioner. OW-alliansens motto er «An alliance of the world’s leading airlines working as one.»

Per august 2016 opererer flyalliansen samlet en flåte på 3560 fly, betjener rundt tusen flyplasser i mer enn 161 land. Fordelt på gjennomsnittlig 13 814 daglige avganger.

OW Banner

Historien bak

Oneworld ble avduket av sine grunnleggende flyselskaper, American Airlines (AA), British Airways (BA), Canadian Airlines (som forlot alliansen noen år senere sammenslåing med Air Canada), Cathay Pacific (CX), og Qantas (QF) på en pressekonferanse i London, Storbritannia, 21. september 1998. Oneworld ble offisielt lansert, og satt i drift 1. februar 1999.

Alliansen skisserte sine tjenester og fordeler som blant annet:

  • Jevnere overføringer for passasjerer som reiser på tvers av alle medlems selskapene
  • Større støtte til passasjerer uavhengig av hvilket medlem flyselskaper de reiser med
  • Større spekter av RTW-«Round the world» produkter
  • Forbedret samarbeid i medlems selskapenes Frequent Flyer programmer for å gi bedre incentiver
  • Større gjenkjennelse og tilgang til flere flyplass lounger.

I forkant av den offisielle lanseringen, ga alliansen seg ut et omfattende kommunikasjon og treningsprogram, med nesten alle de 220.000 ansatte i de fem medlemsselskapene, for å sikre at de kan levere det alliansen merkevare lovet. Ved lanseringen i 1999, Oneworld medlems flyselskaper og deres samarbeidspartnere servert 648 destinasjoner i 139 land, og fraktet 181 millioner passasjerer med en flåte bestående av 1577 i fly.