Norwegian satte ny passasjerrekord i 2018 med over 37 millioner reisende og en fyllingsgrad på 86 prosent. Oppstart av 35 nye ruter, leveranse av 25 nye fly og en stor økning i langdistansetrafikken bidro til veksten og et sterkere globalt fotfeste. Samtidig var 2018 preget av store investeringer, sterk konkurranse og høy oljepris. Norwegian har satt i gang en rekke kostnadstiltak som vil styrke selskapet finansielt gjennom 2019.
Totalt valgte 37,34 millioner passasjerer at reise med Norwegian i 2018, en økning på 13 prosent sammenlignet med året før. På årsbasis var fyllingsgraden 85,8 prosent, ned fra 87,5 prosent i 2017.
I løpet av 2018 fikk Norwegian levert 25 fabrikknye fly og startet 35 nye ruter. Hovedsakelig interkontinentalt mellom USA og Europa. Sør-Amerika ble satt på kartet gjennom en direkterute mellom London og Buenos Aires, samt innenriksruter i Argentina. Selskapet økte også antall avganger på flere populære ruter, ikke minst fra London Gatwick. I tillegg sysselsatte konsernet over 2000 nye medarbeidere.
Også i 2018 fikk Norwegian en rekke internasjonale priser og utmerkelser stemt fram av kundene, blant annet to SkyTraxAwards som «Verdens beste lavpris langdistanseselskap» for fjerde året på rad og «Europas beste lavprisselskap» for sjette året på rad. Norwegian ble nok en gang kåret til det mest miljøvennlige flyselskapet på ruter mellom Europa og USA av det uavhengige miljøinstituttet International Council on Clean Transportation.
37 millioner reisende
– Trafikktallene for 2018 viser at Norwegians internasjonale fotavtrykk blir stadig sterkere, i tråd med konsernets strategi. Norwegian har gjort betydelige investeringer dette året og går nå inn i en fase med betydelig lavere vekst. Vi har justert ruteporteføljen og kapasiteten fremover, og har tilpasset ruteprogrammet til vintersesongen.
– Konkurransen i luftfarten har vært tøff også i 2018, og kombinert med en høy oljepris og andre operative utfordringer, har dette har påvirket våre resultater. Ikke minst har utfordringer med Rolls Royce-motorene påvirket driften i 2018, noe som har gjort at vi har igangsatt en rekke kostnadseffektiviserende tiltak for å styrke selskapet finansielt gjennom 2019, sier Kjos.
Norwegian har den siste perioden gjort sikringer av drivstoffpriser for 2019. Selskapet har et urealisert tap på denne sikringen pr i dag, men denne er tapsført i regnskapene for 2018. Med hensyn til resultatregnskapet for 2019 anses derfor Norwegian å være godt posisjonert i forhold til sikring av drivstoffpriser, også sammenlignet med andre flyselskaper.