I desember ble SAS kapasitet og trafikk redusert i henhold til planlagt sesongjustering. Til sammen 1,9 millioner passasjerer reiste med SAS, noe som er litt mindre enn i desember 2017. Samtidig økte kabinfaktoren og inntjeningen.
I desember fortsatte SAS sin sesongjustering av trafikken, og total trafikk gikk ned med 11% i forhold til november. Sammenlignet med desember 2017, reduserte vanlig trafikk med 1,8%, mens kapasiteten gikk ned med 1,9%, noe som medførte at kabinfaktoren økte marginalt til 68,9%. I løpet av måneden økte trafikken litt på linjene i Skandinavia, mens den gikk ned på interkontinentale og europeiske ruter utenfor Skandinavia, sammenlignet med samme måned i fjor.
-Det er tilfredsstillende at vår tilpasning til sesongmessige variasjoner i etterspørselen resulterer i en litt høyere kabinfaktor og økt enhetsinntekter i løpet av måneden. I desember lanserte SAS også to forespurte nyheter i EuroBonus-programmet, Point Sharing og Lifetime Gold. EuroBonus Point Sharing tilbyr nå muligheten til å samle og dele poeng med familie og venner. Mens Lifetime Gold gir et livslang Gold-medlemskap til våre mest dedikerte og lojale kunder. Vi gleder oss nå til å fortsette å tjene dagens og nye kunders tillit til 2019.
Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.
Om selskapet
SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land.