Flyselskap

British Airways vil bestille flere A380 hvis prisen er riktig

British Airways vil bestille
Foto: British Airways ©

IAG-styreleder Willie Walsh fortalte pressen fredag at British Airways ville kjøpe flere A380-er hvis prisen er riktig. På pressekonferansen i London, sa den tidligere topp-sjefen i British Airways at han var «veldig fornøyd» med A380 så langt.

British Airways har for tiden 12 A380-tall, men fremtiden for A380-programmet ble i går tvunget da Airbus holdt samtaler med Emirates om å konvertere de resterende A380-ordrene til A350-ordrene. For tiden er Emirates det eneste flyselskapet som opererer med A380-fly på bestilling. Som sådan markerte samtalene et klart slag for hele programmet, som ennå ikke skal bryte seg. Willie Walsh fortalte media i media: «Vi er fornøyd med A380, glad vi bestilte flyet, og vi er helt forpliktet til å fortsette å operere de 12 flyene vi har i flåten for øyeblikket.»

British Airways vil bestille flere A380

British Airways har for tiden en flåte på 12 A380 fly. Registrert G-XLEA gjennom G-XLEL. Mens flyselskapets yngste A380 er rundt tre år gammel, er det eldste 6 år. Flyselskapet bruker primært flyet på langruter med høy kapasitet, hvor frekvensen av flyreiser ikke er en nøkkelfaktor, for eksempel London til Los Angeles. Tidligere fredag sa IAGs styreleder Willie Walsh at selskapet var «veldig fornøyd» med flyet. British Airways har en variert portefølje med Airbus-fly, med det siste tillegget som er A350.

British Airways vil bestille
Foto: British Airways ©

Priset for høyt?

Mens BA er interessert i A380, er det for tiden ikke riktig priset for flyselskapet. Om prisingen fortalte Walsh:

«Jeg har alltid vært veldig klar om Airbus A380. Flyet fungerer veldig bra for oss, vi er veldig fornøyd med det. Men prisingen på flyet har aldri vært god nok, og oppmuntret oss til å kjøpe flere. «Hvis British Airways skulle kjøpe flyet, er det klart at Airbus vil måtte redusere kostnadene vesentlig. Det blir et spørsmål om Airbus vil være villig til å redusere prisen på et fly som de enda ikke har gjort lønnsomt for produsenten.»

Willie Walsh, Styreleder i IAG.

Dersom British Airways seriøst vurderer flere A380, må de nok bestemme seg fort. Emirates som har den definitivt største flåten, vurderer å endre sine bestillinger til A350.

International Airlines Group, ofte forkortet til IAG, er et britisk-spansk multinasjonalt holdingselskap med sitt operative hovedkvarter i London, England, Storbritannia og registrert i Madrid, Spania. Det ble dannet i januar 2011 ved en sammenslåing av British Airways og Iberia, begge nasjonale flyselskaper, henholdsvis i Storbritannia og Spania med British Airways som har 55% i det nyopprettede selskapet. Det er den sjette største flyselskap selskap i verden, og genererte 18,27 milliarder pund i inntekter i 2015. Selskapet er notert på London Stock Exchange og Madrid-Børsen.

British Airways og Iberia signerte en foreløpig fusjonsavtale i november 2009. I april 2010 signerte British Airways og Iberia en full fusjonsavtale, med en beregnet sluttdato for sent i 2010, med forbehold om den nødvendige statlige godkjennelse. Fusjonen mellom British Airways og Iberia ble fullført 21. januar 2011, og aksjene i det nye holdingselskapet, IAG ble omsatt i London og Madrid fra 24. januar. I mars 2011 avtalte IAG kjøp av åtte Airbus A330-300 for bruk på Iberias langdistanseruter. Den 6. oktober 2011 opprettet IAG Iberia Express, et nytt lavkost flyselskap til å operere på korte-og mellomlange ruter fra IAGs Madrid hub og mate Iberias langdistanseruter. Iberia Express begynte sin virksomhet 25. mars 2012.

Kilde: Wikipedia / IAG

%d bloggere liker dette: