Nå kan det for alvor være slutt for verdens største passasjerfly.
Bare drøyt elleve år etter at super jumboen ble satt i drift, kan det gå mot produksjonsstans for Airbus 380. I en kortfattet børsmelding fra Airbus torsdag kveld bekrefter flyprodusenten at de er i samtaler med Emirates om deres A380-bestilling. Denne meldingen kom etter at Reuters hadde publisert en artikkel som blant annet handlet om at Emirates ønsker å gjøre deler eller alle A380-ordrene om til A350.
Det vil i tilfelle kunne ta liv av superjumbo-satsingen til Airbus, som siden A380 ble lansert for 11 år siden har slitt med å fylle opp ordreboken. Per i dag står Emirates med sine 53 ordrer for over 60 prosent av bestillingene, foran Amadeo med 20, Quantas med 8 og Air Accord og All Nippon med tre hver.
Så sent som i januar i fjor bestilte Emirates 36 flunkende nye A380, noe man trodde ville sikre flyets fremtid, ifølge Bloomberg. Airbus har imidlertid slitt med å finne en flymotorprodusent som matcher flyprodusentens krav til pris og ytelse.
Detter er A380 – leksikon
Airbus A380 som er produsert av flyprodusenten Airbus, også kjent under kallenavnet «superjumbo», er verdens første jetdrevne passasjerfly med to komplette passasjerdekk pluss et underliggende godsdekk.
Airbus A380 hadde sin første kommersielle flyvning for Singapore Airlines den 25. oktober 2007 fra Singapore til Sydney. Flyet ble lansert under en seremoni i Toulouse den 18. januar 2005 og første flyvning fant sted den 27. april 2005.
Emirates mottok den første av de 90 A380 som selskapet har bestilt den 28. juli 2008. Overtagelsen fant sted under en seremoni på Airbus’ egen flyplass, Finkenwerder ved Hamburg. Den første kommersielle turen gikk fra Dubai til Kennedy-flyplassen i New York. Flyene ble deretter satt inn i rutetrafikk også til London og til Australia og New Zealand.
Det benyttes om lag 22 % (alle prosenttall er på vektbasis) karbonfiberkompositter i skrog og vinger på Airbus A380. I tillegg vil man bruke laminatkompositten Glare i øvre deler av skroget. Aluminium står for om lag 60% av vekten mens stål og titan utgjør 10 %. I nedre deler av skroget vil man bruke plater av den relativt nyutviklede aluminiumlegeringen AA6013. Disse platene vil være sveiset sammen med lasersveising, eller friction stir welding, i stedet for tradisjonell nagling. I tillegg vil det i fraktversjonen A380F benyttes en nyutviklet aluminium-litiumlegering for å spare vekt. I passasjerversjonen brukes ikke denne legeringen, men i stedet brukes det mer etablerte legeringer som blant annet A7445 og AA2524. I haleroret er det brukt komposittmaterialer i stedet for aluminium.
Også i vingene benyttes det en god del nye legeringer. I alt er det utviklet syv nye aluminiumlegeringer for bruk i vingene på A380. Dette innebærer hovedsakelig legeringer av typen Al-Zn-Mg-Cu (AA7000). Det brukes også en del legeringer av typen Al-Cu-Mg (AA2000).