Qantas kansellerer ordre av åtte Airbus A380s. Dette øker usikkerheten nok en gang om den fremtidige produksjonen av verdens største passasjerfly.
Det australske flyselskapet Qantas har kansellert sin gjenstående bestilling av åtte Airbus A380s. De åtte flyene var en del av en bestilling på totalt 20 A380s plassert av Qantas i 2006.
«Etter diskusjoner med Airbus, har Qantas nå formalisert sin beslutning om ikke å anskaffe åtte ytterligere A380 av ordren bestilt i 2006.»
Qantas på torsdag.
Qantas mottok sin første A380 i 2008 som det tredje flyselskapet i verden etter Singapore Airlines og Emirates.
Sår tvil om fortsatt produksjon
Qantas kansellering av ordren på åtte fly er fortsatt en kjepp i hjulet om videre produksjon av verdens største passasjerfly. Det har lenge vært stor tvil om fremtiden for A380-produksjonen, da Airbus de siste årene bare har fått noen nye ordrer for dobbeltdekkflyet.
Fremtiden til A380-produksjonen i Toulouse i Frankrike er nå helt avhengig av om Emirates – verdens største operatør av A380 – fortsatt ønsker leveranser av flytypen. Hittil har flyselskapet i Midtøsten mottatt 109 A380er av en 142 flyordre, og i januar i fjor utvidet Emirates sin bestilling med ytterligere 20 fly og et alternativ for en annen 16.
Qantas – «The spirit of Australia»
Qantas er Australias eldste og største flyselskap. Det er også verdens nest eldste flyselskap, bare KLM er eldre. Selskapets ICAO-kode er QF. Selskapet ble etablert 16. november 1920 under navnet «Queensland and Nordterritoriet Aerial Services Limited». Selskapet ble imidlertid raskt mer kjent under navnet Qantas. Selskapet var i statlig eie i perioden 1947 og frem til ut på 1990-tallet, da det igjen ble privatisert. I 2004 etablerte Qantas datterselskapet Jetstar, som er et lavprisselskap.
Dette er Airbus A380
Airbus A380 som er produsert av flyprodusenten Airbus, også kjent under kallenavnet «superjumbo», er verdens første jetdrevne passasjerfly med to komplette passasjerdekk pluss et underliggende godsdekk.
Airbus A380 hadde sin første kommersielle flyvning for Singapore Airlines den 25. oktober 2007 fra Singapore til Sydney. Flyet ble lansert under en seremoni i Toulouse den 18. januar 2005 og første flyvning fant sted den 27. april 2005.
Emirates mottok den første av de 90 A380 som selskapet har bestilt den 28. juli 2008. Overtagelsen fant sted under en seremoni på Airbus’ egen flyplass, Finkenwerder ved Hamburg. Den første kommersielle turen gikk fra Dubai til Kennedy-flyplassen i New York. Flyene ble deretter satt inn i rutetrafikk også til London og til Australia og New Zealand.
Det benyttes om lag 22 % (alle prosenttall er på vektbasis) karbonfiberkompositter i skrog og vinger på Airbus A380. I tillegg vil man bruke laminatkompositten Glare i øvre deler av skroget. Aluminium står for om lag 60% av vekten mens stål og titan utgjør 10 %. I nedre deler av skroget vil man bruke plater av den relativt nyutviklede aluminiumlegeringen AA6013. Disse platene vil være sveiset sammen med lasersveising, eller friction stir welding, i stedet for tradisjonell nagling. I tillegg vil det i fraktversjonen A380F benyttes en nyutviklet aluminium-litiumlegering for å spare vekt. I passasjerversjonen brukes ikke denne legeringen, men i stedet brukes det mer etablerte legeringer som blant annet A7445 og AA2524. I haleroret er det brukt komposittmaterialer i stedet for aluminium.
Også i vingene benyttes det en god del nye legeringer. I alt er det utviklet syv nye aluminiumlegeringer for bruk i vingene på A380. Dette innebærer hovedsakelig legeringer av typen Al-Zn-Mg-Cu (AA7000). Det brukes også en del legeringer av typen Al-Cu-Mg (AA2000).