SAS har solgt unna landingsrettigheter (slots) ved London Heathrow – nå overtar den ukjente kjøperen disse. Resultatet er at SAS flytter en av sine seks daglige avganger mellom København og London, til lavpris-flyplassen Stanted.
Forretningshemmeligheter fulgte salget. Flyselskapet som kjøpte rettighetene ønsket å forbli anonyme.
Faktisk kan det hende at vi aldri får vite hvem kjøperen er, for i henhold til betingelsene rundt salget, skal SAS fortsatt ha lov til å bruke landingrettighetene i ytterlige tre år til.
“Selv etter denne transaksjonen vil SAS fortsette å tilby et robust og omfattende rutenettverk mellom Skandinavia og London Heathrow. Hensikten er å opprettholde setekapasiteten til og fra Heathrow ved bruk av større fly på de resterende avgangene.”
Pressemelding fra SAS.
Oppstart i april
Ruten mellom København og Stansted har oppstart den 8. april som en helårsrute med fem ukentlige avganger. I sommermånedene i juli og august utføres imidlertid daglige flyvninger. Det er fly fra Københavns flyplass på. 12.20 på mandager, onsdager, fredager og lørdager med ankomst til Stansted Airport på. 13.10 lokal tid. Retur fly finner sted på. 14.00 og flyet ankommer til CPH på. 16.45. Det er også flyreiser på søndager, hvor avgang er 50 minutter senere.
SAS er sjette største selskapet på LHR
Forrut for salget hadde SAS muligheter for 19 avganger / landinger på Heathrow. Etter at salget er gjennomført, sitter SAS igjen med 17 daglige landings-rettigheter.Selskapet har i dag flyvninger fra København, Oslo, Stockholm og Stavanger med videreforbindelser til andre destinasjoner i Skandinavia og Norden.
Landingsrettigheter ved London Heathrow regnes som verdens mest verdifulle. Prisen flyselskapene er villig til å betale for dem vil være avhengig av tid på dagen og ukedag. SAS har også tidligere solgt rettigheter ved Heathrow. For to år siden mottok SAS US $ 60 millioner (MNOK 513) da selskapet solgte en landingsrettighet til et ikke navngitt flyselskap. Det antas å ha vært American Airlines (AA).
SAS til London Stansted
For rundt 20 år siden etablerte SAS en rute mellom København og Stansted. Det skjedde i konkurranse med lavprisflyselskapet Go, som ble etablert av British Airways i 1998 og deretter solgt til easyJet. SAS innstilte imidlertid ruten mellom København og Stansted i 2001 etter store tap.
Dette er London Stansted
London Stansted Airport (IATA: STN) er en middels stor flyplass med én rullebane i Essex, omkring 48 km nord for London. Den er Londonområdets tredje travleste flyplass etter Heathrow og Gatwick. Flere lavprisselskaper som Ryanair og easyJet har baser på Stansted, og Volga-Dnepr har ofte en stor Antonov An-124 stående klar nordvest for rullebanen for å frakte store kolli. FedEx flyr mye transatlantisk frakt til og fra Stansted.
I desember 2003 ble en langtidsplan for britisk lufttransportpolitikk de neste tretti årene publisert. Der går regjeringen inn for en massiv ekspansjon, blant annet gjennom bygging av en rullebane til på Stansted. Dette, kombinert med full utnyttelse av den eksisterende rullebanen, ville gjøre Stansted i stand til å håndtere flere passasjerer enn Heathrows 2005-nivå, mer enn 80 millioner i året. Det er stor motstand mot en slik utvidelse.
Stansted har en jernbanestasjon under terminalen, med ekspresstog til Liverpool Street stasjon i London hver 15 minutt. Reisen tar 45 minutter. Det går også tog, med lavere hyppighet, til Cambridge og Midlands. Det er også bussruter med hyppige avganger til Victoria stasjon, Liverpool Street stasjon og Golders Green stasjon. Disse er langt billigere enn ekspresstoget, men tar til gjengjeld lenger tid. National Express har også bussruter fra Stansted til Oxford og Cambridge.