Bonus Program Credit cards

Nordmenn viser kjærlighet med opplevelser

 

Nordmenn viser kjærlighet

Å feire valentinesdagen blir stadig mer populært i Norge. I 2018 brukte vi 49 prosent mer på våre kjære enn hva vi gjorde i 2016, og antallet transaksjoner gikk opp med 27 prosent. Reiser og opplevelser er de mest populære gavene, mens blomster og smykker er mindre på moten enn tidligere. Nordmenn viser kjærlighet på denne dagen i februar.

Mastercard Love Index viser at opplevelser i form av reiser, restaurantbesøk og hotell blir stadig mer populært blant nordmenn på valentinesdagen. I 2018 sto transport med tog eller fly for 71 prosent av det totale forbruket på valentinesdagen i Norge – en økning på 50 prosent fra 2016.

Globalt er det færre som feirer valentinesdagen på restaurant, og forbruket her går ned med 16 prosent. I Norge derimot øker antall transaksjoner på restaurantbesøk med 14 prosent, hele 10 prosent mer enn tidligere. Hotellbesøk blir også mer populært. Nordmenn bruker nå 18 prosent mer enn vi gjorde i 2016, og hotell står for 18 prosent av det totale forbruket på valentinsdagen.

«Å skjemme bort sin kjære på valentinesdagen viser ingen tegn til å bremse opp. Våre data viser at nordmenn setter opplevelser høyt. Vi håper analysen, som presenteres for fjerde gang, vil gi butikker verdifull innsikt om nordmenns forbruksmønster opp mot valentinesdagen.»- Inge Kjønnøy, Norgessjef i Mastercard.

Nordmenn viser kjærlighet – mindre blomster og smykker

Røde roser er tradisjonelt forbundet med valentinesdagen. Likevel bruker nordmenn mindre penger på blomster enn før. Forbruket på blomster har sunket med 6 prosent siden 2016, og antallet transaksjoner har sunket med 15 prosent. Globalt har derimot antall transaksjoner på blomster gått opp med 35 prosent. Smykker er heller ikke like populært blant nordmenn, med en nedgang i forbruket på 22 prosent sammenlignet med 2016.

Hvis du i fjor måtte haste innom blomsterbutikken på vei hjem fra jobb på valentinsdagen, er du faktisk i mindretall. Data fra Mastercard viser nemlig at nordmenn flest planlegger i forkant, og handler 11. februar. Netthandel fortsetter å øke i popularitet i Norge. Siden 2016 har antall netthandelstransaksjoner rundt valentinsdagen økt med 80 prosent. Likevel går nordmenn flest fortsatt i butikken for å handle gaver. 60 prosent av gavene er kjøpt i fysisk butikk mellom 11. og 14. februar.

– Netthandel blir gjennomgående mer populært, det er interessant å se dette igjen i hvordan vi handler på valentinsdagen. Nordmenn og personer over hele verden setter mer og mer pris på å handle bekvemt over nettet, sier Kjønnøy.

Mastercard med reisefordeler

Følgende Mastercard med reisefordeler er tilgjengelig i det norske markedet.

Innovativt design Nordmenn viser kjærlighet

Mastercard utstedt av Resursbank i samarbeid med FlyingBlue (KLM Air France).

 

 

 

Nordmenn viser kjærlighet

SAS Worldmastercard ustedt av SEB i samarbeid med SAS

Om undersøkelsen

Mastercard Love Index analyserer kreditt, debet og forhåndsbetalte transaksjoner i over 200 markeder verden over. Analysen ser på dagene rundt valentinsdagen (11-14. februar) fra 2016 til 2018. Studien identifiserer forskjeller og likheter i folks handlevaner, og hva folk bruker pengene sine på i anledning valentinsdagen.

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er en teknologivirksomhet i den globale betalingsindustrien. Vi opererer verdens raskeste betalingsnettverk, forbinder forbrukere, finansinstitusjoner, forretningspersoner, stater og virksomheter i mer enn 210 land og territorier. Produkter og løsninger fra Mastercard gjør handelsaktiviteter – slik som dagligvare- og annen handel, reise, bedriftsdrift og økonomiadministrasjon – enklere, sikrere og mer effektivt for alle.