I tillegg vurderer selskapet andre destinasjoner som inkluderer London, Frankfurt, Paris, New York, Chicago.
Qantas Airways visjon om å kunne fly direkte fra Sydney til London er nærmere virkeligheten en noen gang. Både Boeing og Airbus legger siste hånd på sine tilbud på hvordan de skal løse utfordringen med å fly turen på 17.059 km non-stop. Qantas intensiverer også arbeidet med å gjøre den estimerte 20-timers reisen til den britiske hovedstaden og byene, inkludert New York og Paris, mer komfortabel, sier konsernsjef Alan Joyce i et intervju. Det inkluderer å velge riktig antall seter, kabindesign som kan inneholde senger i taket.
Ved å forbinde byer på motsatte sider av kloden, vil de nye flyene være det siste ordet i avstand. Bare en direkte rute fra London-Auckland vil være lengre blant rutene som flyselskapene har vurdert. En rute mellom Sydney eller Melbourne til London vil slå verdens lengste flyreise som fortiden flys av Singapore Airlines mellom Changi og New York med 1,609 km.
Airbus vs. Boeing ?
Flyprodusentene vil levere sitt endelige tilbud på modeller som kan gjøre reisen fra Sørøst-Australia til Nord-Europa og Nordøst-USA i de kommende månedene, ifølge Joyce, som sa valget vil være mellom derivater av Boeings 777-8X og ultra lang rekkevidde A350-900ULR og A350-1000ULR fra sin europeiske rival Airbus.
«Boeing og Airbus jobber fortsatt med tilbudsdokumentene. Det handler ikke bare om å montere noen ekstra drivstofftanker. Planen er å fullføre alt ved årsskiftet, og fatte en beslutning om oppstart i 2022.» Alan Joyce, CEO, Qantas Airways.
Qantas arbeider parallelt med en ny arbeidstidsavtale for sine piloter for å dekke endringene i arbeidspraksis som kreves for å utføre turene. I tillegg mot myndighetene som regulerer eventuelle endringer.
Qantas nærmer seg avklaring
Destinasjoner som kan nås direkte fra Australias to største byer under planen kodenavnet Project Sunrise. Prosjektet inkluderer London, Paris og Frankfurt i Europa og New York og Chicago i USA, bekreftet Joyce. Konsernsjefen har omtalt denne typen ruter som «siste skanes» for luftfart, hvoretter alle større byer vil være innenfor rekkevidde av non-stop-flyvninger.
Qantas har allerede åpnet nye ruter med eksisterende flypark, og legger til de første direkteflyene fra London til Perth – som ligger motsatt Melbourne og Sydney på Australias vestkyst – i fjor med en Boeing 787 Dreamliner. Flyselskapet vurderer å bruke modellen på ruter fra Brisbane til Chicago, Dallas og Seattle.
Perth-ruten er avhengig av et høyere enn vanlig antall Business- og premium-økonomiklasse seter for å oppretteholde lønnsomhet. Det kan også gjeldene øvrige ruter planlagt av Project Sunrise. Alan Joyce har også sagt at en del av lasteplassen vil kunne benyttes til senger.
Flying til fjerntliggende destinasjoner vil redusere Qantas behov for å betjene gateway-hubber som Los Angeles, som bidrar til å forklare hvorfor operatøren ikke planlegger å ta åtte Airbus A380 superjumbos som den har muligheter til å legge til i 12 i flåten, Konsernsjef sa i London. «Når folk flyr direkte, trenger vi ikke det,» sa han. «Nettverket endrer seg ganske betydelig og blir mye mer poeng til poeng.»